Stane se z nás jen obchvat Králík, obávají se pohraniční Boříkovice

  8:04
Dolní a Horní Boříkovice na Králicku se obávají, že rekonstrukce pohraniční silnice bude znamenat pomalou likvidaci obce. Kvůli komunikaci, která údajně není pokusem o oživení dálnice zvané Hitlerova, musí zmizet i desítky stromů.

Sinice v Dolních a Horních Boříkovicích. Stav v roce 2017. | foto: Archiv

Řízená likvidace obce, která se stane obětí „bratrského“ projektu. I takové názory jsou slyšet od obyvatel Dolních a Horních Boříkovic na Králicku. Zatímco většina lidí vznik cyklostezek, rozhleden, společné propagační kampaně nebo sbližování informačních center ve velkolepém plánu česko-polské přeshraniční spolupráce považuje za záslužné (euro)projekty, v Boříkovicích panuje názor opačný.

Může za to rekonstrukce silnice třetí třídy z Dolní Lipky přes Dolní a Horní Boříkovice až do Červené Vody. „Tímto krokem se z nás definitivně stane obchvat Králík. Obchvat pro naši obec je škrtnutý, naprosto v nedohlednu a já i dalších 200 obyvatel může mít pocit, že jsme obětním beránkem,“ říká Martin Macan, předseda osadního výboru Dolní Boříkovice, v kterých nijak řídký dopravní provoz není už nyní. 

Proto se obává, co bude následovat po modernizaci nejkratšího tahu z Polska směrem na Vídeň: „Nedávno mi přišla data z radarů, které nám tu nainstalovali. Projede tu 2,5 tisíce aut denně. Už nyní je provoz neúnosný a raději si nechci představit, co se bude dít po opravách.“

Padnou desítky stromů, ale Hitlerova dálnice je u ledu

Místní se záměr pokusili překazit dvěma způsoby. Podepisovali petici a odmítli prodat půdu pro rozšiřování silnice. Jenže na petici prý nikdo neslyšel a když nedopadla varianta s výkupem pozemků, stát si poradil tak, že pro potřeby komunikace se minulý týden začaly kácet první stromy z asi padesáti označených. 

Podle některých hlasů také dosud nikdo nevyloučil, že oprava by přinesla ještě další negativní skutečnost: namísto aut do 3,5 tuny by přes Boříkovice směla projíždět auta až do devíti tun.

„Proč by jinak tu silnici rozšiřovali a chtěli využít každý centimetr? Jinak by přece stačila prostá oprava komunikace bez kácení stromů. Kácení je však velice radikální a definitivní řešení je pro mě nepřijatelné. Obávám se ale, že s tím nepůjde nic udělat,“ domnívá se místní obyvatelka, jež chce z opatrnosti zůstat v anonymitě.

Mohutné listnáče musí padnout, ale místo nich se k nové silnici - na pozemky soukromých vlastníků - nevejde žádná náhradní výsadba.

„V některých úsecích bylo nutné rozšířit komunikaci na odpovídající parametry, proto nebylo možné tyto stromy zachovat. Navíc některé stromy byly bezpečnostním rizikem, protože byly přímo v krajnici vozovky, a proto musely být po stanovisku dopravní policie odstraněny,“ upozorňuje mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

Při tak velkém a nevratném zásahu do zeleně by se podle některých místních obyvatel měli silničáři řídit spíš citem. „Je pravda, že stromy kolem rychlostních silnic sama nevidím moc ráda, protože střety s nimi bývají fatální. Na druhou stranu by řidiči měli přizpůsobit svou rychlost a jezdit tak, abychom krásné aleje podél cest nemuseli kácet. My se však snažíme spíš odstraňovat překážky místo toho, že bychom vychovávali lidi,“ uvádí krajská koordinátorka Besipu Lada Kocianová.

Nejen kácení stromů však podle některých názorů přispěje i k pomalé likvidaci Boříkovic. Přes obec už teď po staré silnici denně projíždí několik evidentně přetížených kamionů, stovky dodávek a v době letních prázdnin se tudy valí kolona z Polska směrem na Jadran. 

Také proto prý mladí ztratili zájem o bydlení v rizikové zóně a raději se stěhují do okolních vesnic, které nabízejí větší klid. „Udělali si z nás tranzit a nijak to nesouvisí s opravami a zoufalou situací v Náchodě. Takhle to tady funguje už roky a s opravou silnice se to ještě zhorší,“ domnívá se Macan.

Obavy ze zvýšení omezujícího limitu až na devět tun jsou však prý zbytečné, podle hejtmanství vše zůstane při starém. „Silnice nebude po opravách otevřena pro dopravu do devíti tun,“ zdůrazňuje Barták.

Rekonstrukce pohraničního tahu rovněž neznamená oživení myšlenky Hitlerovy dálnice s přechodem v Dolní Lipce namísto rychlostní silnice R11 přes Trutnov s přejezdem hranice v Královci.

„Podobné úvahy byly jen v době polských voleb, kdy se uvažovalo o změně garnitury. Od té doby jsme se s Poláky několikrát sešli na úrovni regionálních i ministerských reprezentací a také naši sousedé jasně deklarovali, že jejich prioritou je napojení na dálnici v Královci. Tato rekonstrukce v žádném případě neoprašuje Hitlerovu dálnici, přechod v Dolní Lipce zůstane jedním z mnoha přechodů lokálního charakteru,“ slibuje náchodský starosta a poslanec Jan Birke (ČSSD).