Krajští silničáři platí miliony za reklamu. Pomáhá při jednání s politiky

  9:52
Správa a údržba silnic Pardubického kraje každý rok dává miliony za inzeráty a reklamu. Šéf silničářů Miroslav Němec má i díky tomu už zhruba 15 let významný vliv v některých regionálních médiích a mezi politiky.

Mnozí řidiči by uvítali, kdyby reklamou silničářů bylo hlavně rychlejší odstraňování výmolů. Těmto například se musejí vyhýbat už od loňska přibližně jeden kilometr od Litomyšle. | foto: Jaroslav Hubený

René Novák z Vlčnova u Chrudimi loni v prosinci napsal šéfovi krajských silničářů, že rozbité silnice kolem vesnice tato příspěvková organizace opravila mizerně a žádal o nápravu. Neuspěl. Miroslav Němec mu odepsal, že chrudimské cestmistrovství má jen 200 tisíc korun měsíčně na udržování 170 kilometrů silnic.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS) by ale peníze najít mohla. MF DNES zjistila, že ročně dává přes deset milionů korun na inzerci a reklamu.

„Děkujeme vám, že jezdíte ohleduplně. Přejeme vám v novém roce mnoho šťastných kilometrů,“ uvádí se například v inzerátu, který vyšel letos v lednu v Krajských novinách.

Propagace za více než deset milionů? „Je to pro nás důležité“

SÚS má velmi slušné příjmy z takzvané doplňkové činnosti, zajišťuje například uklízení či opravu silnic zejména pro stát a obce. Jenom loni tak vydělala 112 milionů korun.

Z toho zhruba deset procent jde podle ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslava Němce na reklamu, informování veřejnosti a propagaci firmy. „Pro nás je určitá propagace důležitá, činí organizaci viditelnou. Je to podpora naší hospodářské činnosti,“ uvedl Němec.

Tato praxe už funguje v Pardubicích přibližně patnáct let a dosud žádný z krajských politiků k tomu neměl výhrady. Kolik přesně silničáři vydali peněz na marketing, není jasné. V roce 2009 přesáhl výnos z hospodářské činnosti 200 milionů korun.

MF DNES letos v únoru žádala podle zákona o svobodném přístupu k informacím od SÚS poskytnutí příslušných smluv, ale organizace je bez vysvětlení v zákonné lhůtě nevydala.

Peníze od silničářů směřují především do rukou dvou skupin. K pardubické agentuře Máša agency, kterou řídí Radek Mašík a která pořádá například dopravní konference, silniční veletrh či ples silničářů. Další část jde do firem vydavatele Jana Doležala. I proto se inzeráty propagující Správu a údržbu silnic objevují v Krajských novinách, Evropských novinách, Dopravních novinách, v Bulváru či v televizi V1, které Doležal řídí.

„Doležal a Mašík mají roční objemy v rozsahu 4,5 až 5 milionů korun. Oba subjekty nejsou jediné, naším klientem je i MF DNES či Deníky,“ uvedl Němec.

Ten připouští, že média mu pomáhají v jednání s krajskými politiky či úředníky. „Politici dostávají prostor k vyjádření, za 15 let se nesoustředíme na jeden subjekt, ale prostor dostávají prakticky všichni, minimálně koaliční partneři,“ uvedl Němec.

Pro ředitele silničářů prý není podstatné, jak vysokou čtenost mají jednotlivé tituly, které společnost podporuje, ale fakt, že tiskoviny dostanou na stůl ti správní lidé, jako jsou ministerští úředníci či poslanci. „Pro nás jsou klíčoví starostové, dodavatelé, projekční kanceláře, ale samozřejmě i vrcholoví politici,“ uvedl.

Nehorázné výdaje, říká místopředseda Svobodných

Krajští politici soudí, že Němec si umí naklonit lidi na správných postech a sehnat peníze.

„Je hodně aktivní ve shánění finančních prostředků na opravu silnic a jde mu to dobře. Něco za něco,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš z ODS, který je v krajské vládě od loňského podzimu.

Lídr opozice v krajském zastupitelstvu Jan Řehounek z hnutí ANO nevyužil nabídky, aby se k případu vyjádřil. Chování silničářů ale kritizuje chrudimský zastupitel a místopředseda Svobodných Josef Káles. Podle něj neexistuje jediný důvod, proč by Správa a údržba silnic Pardubického kraje měla investovat prostředky do reklamy.

„Ještě navíc v takové nehorázné výši. Tato organizace se má starat o silnice, a ne o pozitivní PR krajských politiků. Za deset milionů se dá opravit nějaká zbídačená silnice,“ uvedl Káles.

Němec namítá, že za deset milionů se toho mnoho neopraví. „Reálný dopad na našem majetku by byl zanedbatelný, opravili bychom 1,5 kilometru silnice z celkem 3 136 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, které spravujeme,“ uvedl Němec.

Samotný Pardubický kraj za propagační aktivity v různých typech médií letos zaplatí něco přes tři miliony korun, tedy podstatně méně než silničáři. Hejtman Martin Netolický z ČSSD soudí, že Němec si musí výdaje na reklamu obhájit sám.

„Pro mě je důležité, že podle informací, které mám, nejsou na tyto marketingové aktivity využívány finance, které do rozpočtu Správy a údržby silnic Pardubického kraje plynou ve formě příspěvku z našeho rozpočtu. Za způsob využití finančních prostředků, se kterými organizace pracuje, je primárně odpovědný pan ředitel Němec,“ uvedl Netolický.

Už to, že se MF DNES snažila popsat platby silničářů za reklamu a inzeráty, ale možná něco změnilo. Náměstek hejtmana Kortyš uvedl, že silničáři už budou vydávat na marketingové aktivity méně peněz než dosud. „Mělo by to být pět až sedm milionů korun a pragmatické věci, takové, které mají společenský význam, žádná politika. Třeba podpora oslav aviatika Jana Kašpara,“ uvedl Kortyš.

Ředitel zpravodajství a komunikace Evropského vydavatelství Miloš Spáčil kritizoval fakt, že článek o výdajích silničářů za reklamu vůbec vznikl. Vidí za tím konkurenční boj, protože společnost Mafra vydávající MF DNES získala od SUS inzerci. „Považujeme tuto hru za součást předvolebního a konkurenčního boje, kterého se jako skutečně nezávislé noviny nebudeme účastnit,“ uvedl.