Silničáři neuklízejí hlavní tah na Polsko, zlobí se starostové z Tanvaldska

  6:24
Starostové z Tanvaldska si stěžují na to, že silničáři neudržují mezinárodní tah E 65 k polským hranicím, a ten tak není dostatečně sjízdný. Ze středečního zasedání starostů z Mikroregionu Tanvaldsko a silničářů vyplynulo, že do budoucna by se situace měla zlepšit.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Zatím jen dvakrát napadl sníh, nebylo ho přitom ani moc, jen pár centimetrů, a údržba silnice byla pokaždé špatná,“ posteskl si místostarosta horského Kořenova Stanislav Pelc.

„Na silnici byla spousta sněhu, silničáři to jen posolili a lidé na tom marastu v autech doslova bruslili. Při prvním sněžení silnici ani neuzavřeli pro kamiony, takže byla ucpaná z obou stran,“ přibližuje.

Představitelé měst a obcí tvrdí, že problémy s údržbou mezinárodní silnice jsou až poslední dobou. 

„Byl jsem před pár dny v Polsku a směrem ke státní hranici jsem se motal ve čvachtě. Když jsem přejel do Polska, bylo to jako řez nožem: uklizená, čistá, krásně sjízdná silnice. Proč to u nich jde a u nás ne? Žiju tady už padesát let, a ta silnice nebyla takhle špatně udržovaná nikdy, až poslední léta. A je to čím dál horší,“ rozhořčil se Pelc.

„Pokud dokáží silničáři udržet sjízdné vedlejší silnice druhých a třetích tříd, neměl by být důležitý mezinárodní tah takový problém. Dřív bylo méně techniky a řekl bych, že to bylo líp udržované než teď,“ notoval si s ním starosta Kořenova Luboš Marek.

Starosta: Harmonogramy a tabulky nás nezajímají

Petr Šén, generální ředitel společnosti Silnice Libereckého kraje, argumentuje penězi. „Peníze vynakládané na zimní údržbu silnic první třídy nejsou neomezené,“ upozornil.

„Podle konkrétního počasí a na základě dlouholetého sledování meteorologů si nechává Ředitelství silnic a dálnic vypočítat, jak asi bude vypadat zimní údržba na těchto silnicích. Náklady na ni u všech silnic první třídy v kraji nesmí za měsíc být vyšší než o čtvrtinu,“ přiblížil.

Starosta Kořenova Šénovu pohledu rozumí. Vnímá ale problematiku poněkud jinak. „Oni argumentují nedostatkem peněz, harmonogramy a tabulkami, podle kterých se řídí, ale z našeho pohledu musí být prostě silnice sjízdná a udržovaná podle aktuálního počasí a ne podle tabulek,“ prohlásil.

„My jako starostové chápeme, že šetřit se musí, taky vycházíme ze svých skromných rozpočtů. Ale jsou věci, které je prostě třeba zařídit bez ohledu na ně,“ dodal.

Luboš Marek měl připomínku k tomu, že se na silnici neudržoval rychlejší stoupací pruh.

„V tom bodu se ke mně přidala i starostka Plavů Věra Mužíčková, u nich mají ten problém totožný, ale v opačném směru na Držkov. Jde o to, že se protáhne levý a pravý pruh, ale prostřední zůstane neupravený. A předjet pak tou vrstvou sněhu nákladní auto v pravém pruhu prakticky nejde. Silničáři přislíbili, že budou udržovat sjízdné všechny tři pruhy, tak snad to bude fungovat,“  řekl.