Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nesmí to být plazivec ani obluda. Jak bude vypadat plzeňská estakáda?

  9:20
Tu nejlepší ze čtyř variant připravované mostní estakády vybírají silničáři ve spolupráci s vědci z ČVUT a dalšími odborníky. Komunikace na pylonech je součástí severojižního průtahu, který by měl vést širším centrem Plzně.

První varianta estakády je jednoduchá, je to srovnávací varianta pro všechny ostatní. | foto: Vizualizace: Sudop, Praha

Trasa více než kilometr dlouhé estakády přes řeku Mži a nad loukami je už jasná. Měla by začínat u lékařské fakulty a končit u Kalikovského mlýna. Teď odborníci zvažují, jak bude most na podpěrách vypadat.

Šéf plzeňského zastoupení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Zdeněk Kuťák vysvětlil, proč se rozhodli zveřejnit čtyři možné podoby s předstihem. Ještě předtím, než bude definitivně rozhodnuto.

Podívejte se na čtyři varianty mostní estakády

„Rádi bychom postavili něco, co nebude kontroverzní, ale architektonicky a prakticky krásné. Tyhle čtyři varianty teď budeme odesílat na České vysoké učení technické, aby je podrobně prozkoumali veskrze ekonomickým pohledem,“ vysvětlil Kuťák.

Závěry ekonomů by měly do Plzně dorazit koncem září. Pak začnou odborné diskuse, a pokud nenastanou v dalších schvalovacích procesech problémy a budou stovky milionů korun na vybudování, v roce 2022 stavbaři začnou betonovat první základy pro podpěry budoucího mostu.

Z projektu vyplývá, že v nejnižším místě bude mezi spodní částí mostu a terénem 3,5 metru, v nejvyšším u křižovatky Karlovarské a Lidické třídy skoro 15 metrů. Na Karlovarské třídě i u Kalikovského mlýna vzniknou křižovatky, kde se nová silnice napojí na současné komunikace.

Na mostní estakádě budou dva jízdní pruhy, pro každý směr je plánovaný jeden. Zatím není rozhodnuté, jestli stezka pro cyklisty a chodce bude na mostě hned vedle vozovky, nebo povede jinudy.

„Navíc vše musí být připravené tak, aby se v případě potřeby dal vedle postavit ještě jeden totožný most, pokud by bylo zapotřebí rozšířit komunikaci na čtyři jízdní pruhy,“ vysvětlil plzeňský projektant mostních konstrukcí staveb Ondřej O ́Neill.

Když projektanti společně s architekty vymýšleli možnou podobu estakády, byli limitovaní tím, že mosty nesmějí narušit krajinný ráz ani panorama historické části města. Zároveň ale nechtěli, aby vznikl takzvaný plazivec, což je most těsně nad úrovní terénu.

Architekt David Šabata doplnil, že v případě plánované estakády se nespokojili s vizualizacemi jen z několika málo pohledů, jak to bývá obvyklé.

„Návrhy jsme prověřovali asi z třiceti různých míst, abychom co nejpřesněji věděli, jak budou v krajině vypadat,“ uvedl architekt.

Do finále se dostaly čtyři varianty. V podstatě se od sebe liší jen v tom, jaké je podpírají pylony. Tu, která se nejvíc líbí právě vám, můžete vybrat v anketě.

Nejhezčí variantu estakády můžete vybírat zde

Na jednání, které ŘSD dosud vedlo s městem, Útvarem koncepce a rozvoje, Povodím Vltavy, policií nebo pracovníky životního prostředí, byla zatím nejlépe přijímána varianta číslo tři. Projektanti upozornili, že výška vozovky nad terénem je ve všech variantách stejná.

Severojižní průtah má od počátku řadu odpůrců a v Plánu udržitelné mobility Plzně (PUMP), který zastupitelé schválili na začátku letošního roku, není jako celek vůbec zakotven.

Primátor Martin Zrzavecký z ČSSD k tomu tehdy řekl, že u severojižního průtahu má smysl jižní část od Sukovy do Borské ulice, se kterou PUMP počítá. „Zbytek zatím neprosazujeme,“ řekl Zrzavecký.

Šéf plzeňské TOP 09 Michal Vozobule je toho názoru, že je zbytečné budovat estakádu v době, kdy ŘSD staví třetí jízdní pruh na mostu Generála Pattona.

„Aby se neúnosná dopravní situace v Plzni vyřešila, je hlavně potřeba, aby teď zástupci ŘSD a města všechny síly vynaložili na co nejrychlejší dostavbu východního okruhu na silnici I/20 a ne na to, jak pokračovat v ničení centra města,“ uvedl Vozobule.