Senior taxi stojí pár korun. Města v kraji ale musejí službu dotovat

  8:54
Seniorů, kteří se nemají jak dostat k lékaři nebo na úřady, jsou v Moravskoslezském kraji tisíce. Více než dvacet měst a obcí už proto zavedlo službu senior taxi, jenže stále vzrůstající náklady musejí radnice dotovat.

(ilustrační snímek) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

V Českém Těšíně jezdí senior taxi od minulého pondělí a telefony v pobočce Českého červeného kříže, která přepravu zajišťuje, zvoní i několikrát denně. 

Službu poskytuje už více než dvacítka měst a obcí v kraji a částky na provoz auta, určeného pro převoz důchodců na úřad, k lékaři, do klubu důchodců i na hřbitov a zpět, pro velký zájem stále narůstají.

První objednávky měli na pátek, zájemci z Českého Těšína už se hlásí i na další týdny. 

„Předpokládám, že po pátečním představení služby v Těšíně bude zájem obrovský. Průměrně jsou prozatím objednány tři jízdy denně,“ komentuje ředitel oblastního spolku Českého červeného kříže Karviná Oldřich Gbelec.

Zvýhodněnou přepravu za dvacetikorunu po katastrálním území Českého Těšína včetně jeho sedmi okrajových částí mohou využít senioři nad 70 let a jeden jejich doprovod až šestkrát měsíčně. 

Město přispělo 270 tisíc korun na pořízení auta a jednotlivé převozy bude dotovat. Vyčlenit si musí statisíce, například v Hlučíně, kde senior taxi jezdí od roku 2015, částka od té doby vzrostla více než šestkrát. 

Naposledy se zvedla začátkem září, kdy zastupitelé původních 260 tisíc korun navýšili o dalších 140 tisíc. V roce 2015 stál provoz senior taxi hlučínskou radnici 60 tisíc.

„Počet přepravovaných klientů stále roste, stejně jako měsíční počet jízd. Například letos v květnu se uskutečnilo 480 jízd, loni v květnu to bylo 330. Roste proto i částka, kterou provozovatel fakturuje,“ vysvětlila vedoucí hlučínského odboru sociálních věcí Lenka Petermannová. 

Po Hlučíně jezdí senioři nad 70 let i s potřebným doprovodem za patnáct korun.

V Novém Jičíně mají teprve půlroční zkušenost, ta však ukazuje také rostoucí tendenci. 

„Od dubna, kdy služba začala fungovat, počet přepravených roste. Začínali jsme se 78 klienty během dubna, ale už v květnu jich bylo 151,“ uvedla mluvčí města Marie Machková. Speciální auto tam kromě seniorů nad 65 let vozí i rodiče s dětmi a město na letošní rok vyčlenilo 1,5 milionu korun.

V Karviné začínali v roce 2014 s částkou 800 tisíc korun, o rok později se náklady vyšplhaly na milion a pro poslední tři roky včetně letoška tam vyčleněná částka čítá 1,2 milionu ročně.

Přeprava je tam určená pro seniory nad 70 let a jízda je přijde na patnáct korun. Zájemci jezdí na průkazky. „V roce 2014 bylo vydáno 1 602 průkazek, o rok později 1 848 průkazek, rok nato 1 914 průkazek, v roce 2017 pak 1 925 průkazek a v letošním roce máme zatím vydáno 2 006 průkazek,“ uvedl mluvčí karvinské radnice Lukáš Hudeček.

V Moravské Ostravě a Přívoze jezdí takzvaný Senior expres od roku 2016. To připadalo na měsíc v průměru 123 přepravených lidí, loni už to bylo průměrně 167. 

„Počet jízd v měsíci závisí především na počasí. Nejvyšší zájem je v období březen až červen a září až listopad. Do srpna 2018 je průměrný počet jízd zatím 162 měsíčně, nicméně se vzhledem k zájmu o převoz v září až listopadu navýší,“ vysvětlila mluvčí obvodu Jana Pondělíčková. 

Radnice počítají s dalším růstem nákladů

Úřad rovněž částku na provoz služby rok od roku navyšuje, loni jej přišel na zhruba 300 tisíc korun, o 35 tisíc víc než v předchozím roce.

Většina radnic počítá i s dalším nárůstem. Spolu s provozem přepravních služeb města vychytávají i nedostatky. Řešit musí časové ztráty vlivem špatné paměti klientů, požadavky na jízdy mimo provozní dobu a zpřísňují i kritéria pro výběr řidičů, kteří musejí umět pracovat s touto cílovou skupinou. 

Podle prognózy statistiků bude seniorů v kraji přibývat. Zatímco teď se pohybuje počet obyvatel starších 65 let okolo 230 tisíc, za deset let jich má být o 40 tisíc víc.