Projekt sdílených kol v Hradci vyhořel, teď zkouší štěstí BajkAzyl

  15:20
Z Hradce Králové se kvůli nezájmu kolařů stahuje projekt Rekola - systém sdílení bicyklů. Hradec přitom loni vyhrál anketu o nejpříjemnější město pro cyklisty. Nyní se pod Bílou věží rýsuje další podobný projekt - veřejná dílna nazvaná BajkAzyl.

Sdílená kola mají typickou růžovou barvu. V Hradci Králové už je lidé neuvidí. | foto: Rekola

Růžový bikesharing Rekola končí v Hradci Králové po necelých dvou letech. V ulicích přitom bylo několik desítek bicyklů charakteristické barvy. Rekola se o prvním jarním dnu opět objevila v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích či Teplicích. Možná se vrátí i do Pardubic, ale Hradec byl pro organizátory zklamáním.

„Počet uživatelů bohužel nebyl takový, aby to bylo udržitelné. Skončili jsme po dlouhých úvahách i jednání s magistrátem. Náš projekt byl od začátku postaven především na dobrovolnících, ale finance byly potřeba už jen na nutné opravy kol. Proto už Rekola v Hradci nešlo dál utáhnout,“ lituje koordinátorka Petra Dufková.

Podle ní je naopak inspirující příklad podobně velkých Českých Budějovic, kde se Rekola těšila velké podpoře města i popularitě uživatelů.

V Hradci bylo ještě vloni k dispozici na 30 růžových kol. S rozhodnutím stáhnout je údajně nesouvisí stav městských cyklostezek, malá podpora radnice nebo vandalismus.

„S vandaly jsme samozřejmě počítali od začátku. Holt je to pro ně lákadlo. Občas se stalo, že někdo ukradl sedlo nebo kryt řetězu, ale s tím jsme počítali už od začátku. V Hradci to zkrátka nedopadlo,“ pokračuje Dufková.

Kolo vytahuje lidi z ulit

Pro Hradec je konec bikesharingu dvojnásob nepříjemný. Do projektu totiž nedávno vstoupil zakladatel internetového obchodu Mall.cz Ondřej Fryc, jenž do svého nového byznysu chce napumpovat desítky milionů korun. Rekola díky této investici nabídnou stovky nových kol, mnohem lepší dostupnost, jejich sledování přes GPS a další inovace. Na vrcholu sezony se prý počítá s nasazením až 750 kol.

Data týmu od růžových kol mohou být mimořádně cenná i pro vedení měst. Díky klientům přesně vědí, kde a kdy se cyklisté pohybují nejčastěji, radnice mohou mnohem efektivněji plánovat cyklostezky, cyklopruhy nebo rozmístění stojanů.

„Kolo vytahuje lidi z ulit. Ukazuje se, že lidé ve městech, kde více jezdí na kole anebo chodí pěšky, také víc vnímají své okolí, zajímají se o veřejný prostor. To se nestane, pokud jste zavřený v autě,“ vyzdvihuje přednosti městské cyklistiky spoluzakladatel projektu Rekola Vít Ježek.

„Nový investor samozřejmě požaduje určitou kvalitu kol, takže ve většině měst prošla obnovou a v dalších jsou standardizovaná,“ líčí koordinátorka. V Pardubicích sice Rekola jarní sezonu rovněž nezahájila, avšak možná se vrátí.

„Nad Hradcem se vznáší velký otazník. Pokud bychom věděli, že to dává smysl, určitě bychom se rádi vrátili i sem,“ uzavírá Dufková. Nejspíš by se musel objevit nějaký investor.

V Hradci otevře BajkAzyl

Růžová kola sice z Hradce zmizela a jejich návrat je nejistý, avšak místo investora se objevila spíš skupina cyklonadšenců. Založili takzvaný BajkAzyl, v centru města otevřou možná už tento týden a přicházejí se zcela novou - chce se říct až charitativní - službou pro kolaře.

Hlavní náplní služeb bude takzvaná svépomocná dílna, kde bude mít aspoň trochu manuálně zručný cyklista možnost opravit si porouchaný stroj. Zakladatelé pro začátek plánují BajkAzyl v Gayerových kasárnách vedle zverimexu otevírat od pátku do neděle, dál se uvidí až podle zájmu.

„Je to vlastně takový recyklační bod, protože budeme pomáhat servisovat kola a udržovat při životě i plečky, se kterými běžné kolaře z komerčních podniků vyhazují se slovy, ať si koupí něco nového. Prostě chceme udržet lidi v dopravním režimu a zároveň neprovokovat zloděje,“ říká jeden ze zakladatelů Jiří Štrupl.