O sdílená kola je v Písku zájem, jenže i mezi zloději. Z 60 jsou čtyři pryč

  14:38
Sdílené bicykly mají za sebou v Písku první měsíc testování. Službu Rekola budou místní zkoušet do podzimu, pak se město rozhodne, zda se takzvaný bikesharing uchytí natrvalo.

Růžové bicykly projektu Rekola si můžete půjčit už i v Českých Budějovicích. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Čísla za červenec jsou příznivá. „Služba žádaná je. Uvidíme, jak to bude dál,“ uvádí místostarosta Písku Petr Hladík. Minulý měsíc se průměrně na růžovém kole svezlo 81 lidí za den. Celkem tu zaznamenali 2 500 výpůjček na 491 hodin.

„Kola jsou k zapůjčení jednoduše prostřednictvím mobilní aplikace až na 24 hodin denně. Obvykle je však lidé využívají spíše na zkrácení cesty a ušetření času při pohybu v ulicích,“ komentuje cyklokoordinátor města Petr Jelínek.

Celkem jich je po městě rozmístěno 60. V úvodu testování došlo i k několika potížím. „K poruchám na kolech dochází. Rekola tu však mají technika, který je dává do pořádku. Důležité je, aby závady uživatelé včas a správně nahlašovali. I přes poruchy je však bicyklů dost,“ těší Hladíka. Čtyři kola zřejmě někdo ukradl. Nyní už je servis hotový a cyklistům slouží plný počet kol.

„Do Písku nám dodali jako kompenzaci nedávného stavu šest náhradních kol s třístupňovou přehazovačkou,“ dodává místostarosta. Právě kola s více převody přijdou vhod například obyvatelům sídlišť Hradiště nebo Logry, kam se musí šlapat do kopce.

Kola se nesmí poutat ke značkám

Při zkušebním provozu by se také měli uživatelé naučit, kde kola nechávat a kde je naopak nevracet. Rekola totiž museli řešit i strážníci. „Není možné je poutat k dopravním značkám, svodidlům a jakkoliv jimi blokovat chodníky a ohrožovat provoz na komunikacích. Opakovaně jsme museli řešit situace, kdy odstavená kola překážela i ve vstupech a vjezdech do objektů,“ sdělil Martin Opava z Městské policie Písek.

Data získaná z testování napoví radnici, kam například instalovat stojany nebo kde zapracovat na infrastruktuře pro cyklisty. Společnost Rekola zajišťuje službu ve městě do listopadu za 835 tisíc korun bez daně. 

Na jihu Čech funguje bikesharing ještě v Českých Budějovicích. Tam začal v roce 2015. „V době zavádění služby bylo v Budějovicích zhruba stejně kol jako nyní v Písku. Právě v Písku je start služby a nárůst uživatelů vyšší, než v krajském městě. Hlavním důvodem je nejspíš to, že se za projekt postavilo město, které ho financuje a informuje o něm veřejnost,“ porovnává Anna Šlechtová, koordinátorka Rekol v Českých Budějovicích.

V krajském městě cyklisté nyní využívají 110 sdílených bicyklů. K minulému roku zde měl systém téměř tisíc uživatelů, kteří ho využívali alespoň jednou týdně.

Nutné opravy jsou tu na denním pořádku. „Zatížení kol je vysoké. Kromě klasických závad bohužel dochází i k útokům vandalů. Jednou jsme museli naše růžové kolo nechat vytáhnout ze dna Vltavy,“ popisuje incident Šlechtová.

Písečané za sdílenou jízdu platí 15 korun za hodinu. V Českých Budějovicích stojí půlhodina 16 korun.

Autor: