Svah nad průtahem přes Karlovy Vary zpevní speciální síť

  9:00
Riziko, že na auta projíždějící po průtahu Karlovými Vary spadnou kameny z nestabilního svahu vedle železničního tunelu, brzy zmizí. Už v srpnu totiž začne dlouho očekávaná sanace masivu nad touto komunikací. Většinu nákladů uhradí město.

Nestabilní svah u průtahu zpevní speciální síť. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Karlovým Varům ovšem finančně vypomohl kraj. „Přišla dvoumilionová dotace,“ potvrdil náměstek primátorky města Petr Bursík.

I tak ale přijde sanace svahu město na víc peněz, než se původně zdálo. V roce 2016 totiž ministerstvo dopravy počítalo s tím, že většinu potřebné částky uhradí pomocí účelové dotace stát. To platilo ještě na podzim loňského roku.

Práce na nestabilním svahu se budou týkat úseku od železničního viaduktu až po lávku pro pěší v Bohaticích. Původní odhady finanční náročnosti projektu se pohybovaly v částkách 20 až 25 milionů korun. Reálná cena je ovšem podstatně nižší.

„Náklady činí 8,3 milionu korun bez daně,“ potvrdil Lukáš Hnízdil, ředitel krajského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic. Správce komunikací už má vybraného dodavatele, nyní se čeká na vyjádření z kraje.

Omezení na silnici začne 19. srpna

„My a policie jsme už souhlasné stanovisko dali,“ konstatoval Hnízdil. Práce by podle jeho slov měly začít 19. srpna a trvat budou dvanáct týdnů. Dopravně inženýrské opatření počítá s omezením dopravy v inkriminovaném úseku. „Provoz zde bude stažen do jednoho pruhu,“ upřesnil ředitel.

Technicky budou pádu uvolněných kamenů na komunikaci bránit sítě ukotvené ve svahu. Sanaci svahu podle Hnízdila provede jirkovská firma Rocknet. Na rizika, která dopravě pod skalním masivem hrozí, upozorňovali odborníci už dříve.

Nebezpečí hrozí v zimě

„Je tam spousta kamenů, které se mohou samovolně zřítit na vozovku,“ upozorňoval Stanislav Vonka, autor projektu sanace svahu. I proto masiv nechalo město monitorovat odborníky Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd České republiky.

A odborníci, kteří v rámci geologického průzkumu prořezali náletové dřeviny a odstranili ty části masivu, které akutně hrozily zhroucením, mají jasno: svah se může dát do pohybu.

Nejkritičtější je podle nich zima. „Snížení teplot povede ke zvětšování trhlin, které může vyvrcholit nevratným pohybem, a tím i zhoršením stabilitní situace,“ uvedl na sklonku roku 2016 ve zprávě Jan Blahůt, vedoucí oddělení inženýrské geologie ústavu.

Problémy v tomto úseku však podle odborníků začaly podstatně dřív, už při výstavbě průtahu Karlovými Vary. Svah totiž poškodily odstřely skalního masivu.