Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlodráha na Kladno se posune, původní trasa by vědcům třásla mikroskopy

  16:38
Tunel rychlodráhy, která má vést přes letiště v Ruzyni do Kladna, vadí vědcům z ústavu Akademie věd ČR v Dejvicích. Podle současného plánu by měl totiž vést jen několik metrů pod laboratořemi s přístroji citlivými na otřesy. Tunel se tak bude muset přesunout a lépe odstínit proti vibracím.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Na potíže upozornil server Lidovky.cz. Laboratoře se nacházejí v suterénu budovy Fyzikálního ústavu v Cukrovarnické ulici v Praze 6. Funkčnost citlivých přístrojů by mohly ohrozit otřesy z projíždějících vlaků. Ty by byly vyhloubeny jen pár desítek metrů pod budovou vědeckého pracoviště.

„V původním projektu dráha vede přímo pod naším ústavem, v hloubce asi čtyřiceti metrů,“ potvrdil iDNES.cz ředitel ředitel FÚ AV ČR Michael Prouza.

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.

A dodal, že by například byly ovlivněny vlastnosti mikroskopu atomárních sil, který pracuje v řádech nanometrů, to je miliardtina metru.

„Pokud by se roztřásl, tak přijdeme o jeho vlastnosti, za které jsme si draze zaplatili. Hlavní opatření, které by nám pomohlo, by bylo posunutí tunelu alespoň o 150 metrů severněji,“ dodal Prouza s tím, že problém řeší s Metropojektem a Správou železnic a dálnici (SŽDC) od loňského podzimu.

„S kolegy se shodujeme na tom, že problém je technicky řešitelný. Vedeme jednání o přizpůsobení vedení trasy a technických opatřeních, která odstíní šíření hluku a vibrací. Jde například o pružné upevnění kolejnic či výběr podkladového materiálu,“ uvedl pro Lidovky.cz David Krása, ředitel firmy Metroprojekt, která pro tuto část spojení připravuje projektovou dokumentaci.

Modernizace trati z pražského Masarykova nádraží do Kladna by měla podle informací SŽDC vyjít na 31 miliard korun a odbočka na letiště by měla stát okolo tří miliard (více o dráze zde).

Odklon tunelu o 150 metrů by vyšel na pár desítek milionů. Mnohem dražší by ale byl přesun celého pracoviště Fyzikálního ústavu, který by podle ředitele ústavu Michaela Prouzy mohl vyjít na několik miliard.

Autor: