Nové pražské sanitky nás mohou zabít, tvrdí záchranář. Náměstek to popřel

  16:08,  aktualizováno  7. června 13:33
Ve dvou pořadech Rozstřel se řešily problémy s novými sanitkami pražské záchranné služby. Vít Samek, který z týmu zdravotníků odchází, prohlásil, že vozy mají tři desítky nedostatků a nelogickým provedením ohrožují personál i na životě. Náměstek ředitele Zdeněk Křivánek to popřel, mluví o poplašných zprávách.

Samek vzbudil před časem pozornost svým rozhovorem pro server DVTV, kde kritizoval tři desítky nových vozů, které podle něj mají hromadu závad, jež on jako člověk vyjíždějící k případům považuje až za životu nebezpečné.

„Například sedačka pro záchranáře - když se špatně zaaretuje, tak za jízdy prostě upadne. Nová sanitka je taky kratší, méně prostoru, v nových nelze kolem dokola obejít nosítka. Taky systém ovládání výstražného znamení dotykovým tabletem je příšerný nonsens, nikoho z lidí sloužících na těch autech by to nenapadlo,“ tvrdí Samek.

Problém vidí v tom, že sanitky podle něj vybírala komise jedenácti lidí, jejichž jména nezná, ovšem podle jeho názoru to nemohli být lidé z praxe, protože auta mají nelogické vybavení.

„Zadní dveře, když je otevřete, zvětší profil auta, když o ně škrtne jiné auto zpětným zrcátkem, tak ty dveře dá do pohybu a někoho to přepůlí,“ prohlašuje Samek. Podle něj mají dveře aretaci jen při maximálním otevření, ale není dostatečně silná.

Záchranář v Rozstřelu prohlásil, že od záchranky odchází, je ve výpovědní lhůtě na vlastní žádost. Sanitky byly poslední kapkou v jeho rozhodnutí, které učinil už v květnu. Mezitím dostal už tři vytýkací dopisy od vedení záchranky kvůli vystupování v médiích, po kterých by stejně následovala výpověď při dalším prohřešku.

Při pozvání do Rozstřelu měl Samek prosbu, zda by proti němu neusedl někdo z vedení pražské záchranné služby. Nikdo s ním ale přímo debatovat nechtěl.

Pozvání do druhého samostatného Rozstřelu přijal Zdeněk Křivánek, náměstek ředitele sekce nelékařských zdravotnických pracovníků.

„Je tam spousta manipulace, dokonce se nebojím říct, že to hraničí se šířením poplašné zprávy. Pan Samek je ve výpovědní lhůtě na vlastní žádost a přesahuje hranice slušnosti. On v těch diskusích nechtěl ani tolik diskutovat, ale přesvědčit nás o svém úhlu pohledu,“ vysvětloval Křivánek, proč vedení nešlo do mediálního duelu.

„Z dodávky sanitek jsme zklamáni, řešíme reklamace. Jsme zklamáni zejména kvůli lidem, kteří tou sanitkou jezdí. Sám jsem prošel od řidiče přes záchranáře a dispečink, dovedu si představit, co musí řešit,“ řekl náměstek.

Ujistil, že pro veřejnosti žádné nebezpečí v nových vozech nehrozí a na poskytování služeb se nic nemění.

Samkem tolik zmiňovaná židle podle Křivánka není nebezpečná, má potřebné zkoušky a se stejným kotvením jezdí v řadě sanitek po celém světě.

„Splňuje parametry, pokud je správě používána,“ prohlásil náměstek.

Podle kritizujícího záchranáře vyžaduje křeslo příliš mnoho pozornosti od uživatele na to, aby bylo správně ukotveno. „Taky mi to říkali, když si mě pozvali. Asi ten atest židle nečetla a je jí to jedno a kdykoli vypadne. Nerozumíme si,“ prohlásil ironicky ve „své“ části pořadu Samek.

„Pan Samek neoznámil oficiální standardní cestou tu skutečnost, že si myslí, že tam může být komplikace. Dozvěděli jsme se to až z vystoupení v médiích. Komunikujeme s kolegy z provozu, vypustili jsme anonymní dotazník, aby se někdo nebál kritiky, ale prakticky nikdo nepovažuje židli za problém. Drtivá většina kolegů s tím problém nemá,“ reagoval Křivánek.

Do výběrového řízení se podle něj nad rámec povinností zadavatele mohli zapojit i lidé z terénu, když měli možnost nabízené vozy vidět ještě před rozhodnutím o vítězi. Samkovi vyčítá, že problém s dodanými sanitkami začal řešit přes média, porušil interní předpisy a poškodil jméno firmy.

V sanitkách za desítky milionů zlobí elektroinstalace

Potíže s novými sanitkami se nedávno dostaly i na jednání pražských radních, kteří rozhodli, že město nechá zakázku na nákup prověřit.

Záchranka loni od firmy Baus-At Czech objednala třicet sanitek, transakci však od počátku provázely potíže.

Dodávka sanitek se neuskutečnila v termínu, následně se projevily technické nedostatky nových vozidel. Podle vyjádření dodavatele pro agenturu ČTK ale při předání vozidla nevykazovala žádné závady, ty se projevily až v náročném provozu.  

Sanitky mají nejčastěji poruchy v elektroinstalaci, zlobí také řídící jednotky. Některé závady se vyskytly u všech třiceti sanitek, například o porucha anténního konektoru.

„Od prvního okamžiku, když jsme zjistili potíže, to řešíme. Reklamujeme, vozy jsme dostali se zpožděním. To penalizujeme, chceme téměř třináct milionů korun, zakázka stála 109 milionů,“ řekl v Rozstřelu náměstek Křivánek.

Ujistil, že vedení záchranky nejvíc lituje, že situace dopadá právě na výjezdové posádky. 

„Výrobce podle připomínek vozy upravuje. Bohužel - a to nás velmi mrzí - to trvá. A my nemůžeme než dodržet standardní lhůty a postupy. Nejvíc potíží s tím mají naši zaměstnanci v provozu a to je mi velmi líto, závady vznikly na straně dodavatele,“ uzavřel náměstek.

Autor: