Hradeckou koalici rozděluje postoj k načerno postaveným halám CTP

  14:30
Už příští týden se na program hradeckého zastupitelstva dostane případný smír se společností CTP. V říjnu roku 2014 načerno rozestavěla logistické haly u výpadovky na Třebechovice pod Orebem. Trojkoalice ANO - ODS - Změna pro Hradec se ve společném názoru na další postup neshodne.

Problematická stavba obchodního parku roste u Hradce Králové směrem na Třebechovice pod Orebem (3.3.2015). | foto: Martin Veselý, MAFRA

„Je to jedna z velice nepříjemných věcí, kterou jsme bohužel zdědili. Tento spor by případně mohlo vyřešit samo město. Jenže tu je rovněž druhá poloha, tedy stanovisko stavebního úřadu, na jehož názor magistrát nemá a ani nemůže mít vliv,“ říká hradecký primátor Alexandr Hrabálek (nestr. za ODS), který se kvůli hrozbě takzvané systémové podjatosti pro jistotu příliš nechce dělit o svůj názor: 

„Vím, co dokáže systémová podjatost, a proto bych na to nejraději neodpovídal. Příklady Velkého náměstí, křižovatky Mileta i budování kampusu univerzity Karlovy nám dávají velké ponaučení, jak některá vyjádření mohou být interpretována,“ řekl.

Bez ohledu na systémovou podjatost je však názor občanských demokratů jasně čitelný a dlouhodobý: ODS by CTP dostavbu hal povolila. 

„Preferuji smír,“ potvrzuje Jiří Bláha, náměstek primátora pro rozvoj či investice. Pomáhá si srovnáním se slavnou Loosovou vilou v Praze, jež se v roce 1928 rovněž začala stavět bez povolení, a dokonce byla o patro vyšší než měla být.

„Samozřejmě nechci obě stavby srovnávat, ale zásady jsou stejné. Podle územního plánu tam ty haly patří, soudní spor je podle mě 50 na 50, a proto za sebe říkám, že nejraději bych hledal smírné řešení,“ řekl.

Názor ODS podporuje Ervín Perthen, právní zástupce magistrátu ve sporu s CTP. Rovněž on je přesvědčen, že smír je výhodnější než pokračování války, byť o konkrétních důvodech nemůže mluvit kvůli tomu, že je vázán mlčenlivostí. 

„Obecně však mohu říct, že smír považuji ve sporu vždy za lepší variantu pro obě strany, protože se na něčem dohodnou a nemusí čekat dlouhou dobu na nejistý výsledek soudního sporu,“ upozornil Perthen.

Přestože bylo zahájeno soudní řízení a CTP vznikla škoda v řádech stovek tisíc eur, rovněž firma doufá, že se spor podaří urovnat. „Věříme, že se podaří dohodu uskutečnit,“ konstatuje regionální ředitel CTP Zdeněk Apeltauer.

ANO je nejednotné, Změna požaduje odstranění staveb

Řešení po dobrém prosazují i někteří zastupitelé hnutí ANO, které však bylo v minulých letech nepoměrně radikálnější. Když se například v říjnu 2016 jednalo o narovnání s CTP, šestice zastupitelů ANO vytáhla karty z hlasovacího zařízení.

Ještě loni pak Monika Štayrová - tehdejší předsedkyně zastupitelského klubu a současná náměstkyně primátora - řekla, že by byla nejraději, kdyby firma CTP z města odešla. 

Roli možná sehrálo i podezření, že dostavba koliduje se sjezdem ze severní tangenty, každopádně Štayrová je nyní pro smír.

„Společnost CTP se v podstatě potrestala sama. Dostala pokutu od stavebního úřadu, v Hradci se jí zcela zastavila investice, nyní se firma vyjadřuje velmi pokorně a omluvně, a proto si myslím, že smír by byl skutečně lepší než soudy,“ uvažuje náměstkyně primátora pro ekonomiku, dotace a kulturu.

Ani ANO však není zcela jednotné. Proti usmíření a dostavbě skladovacích hal se staví například náměstkyně pro majetek města Věra Pourová.

„Chci si udělat detailní přehled, protože haly CTP nejsou jedinou černou stavbou ve městě. Chtěla bych mít pokud možno stejný přístup ke všem z nich a jsem sama zvědavá na názor ostatních zastupitelů,“ říká Pourová.

O to, že křehká koalice na lednovém zastupitelstvu nebude jednotná, se nejspíš postará i Změna pro Hradec. Náměstek primátora pro sociální oblast, školství a životní prostředí Martin Hanousek se však nedomnívá, že tento názorový střet by mohl otřást stabilitou koalice. 

„Je to vážná věc, ale není klíčová pro rozvoj města a určitě ani není potřeba, aby koaliční strany hlasovaly jednotně. My jsme si to vyříkali a já jsem přesvědčen, že jednotné to nebude ani uvnitř stran. Každopádně můj názor je stejný - smír bychom rozhodně uzavírat neměli,“ zdůrazňuje Hanousek, kterého neuklidnil ani posudek, že dopravní napojení hal by nekolidovalo s budoucím sjezdem ze severní tangenty a upozorňuje i na možný problém se stavbou železniční dvoukolejky z Hradce na Týniště. 

„Navíc právní posudky, které ve sporu s CTP existují, hodnotí pozici města myslím velice silně,“ dodává.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz