Nové vedení Rokytnice už proti trase D55 nebojuje, záleží však i na soudu

  4:54
S novým starostou mění obec Rokytnice na Přerovsku po volbách také názor na vedení trasy dálnice D55 z Olomouce do Přerova. Zatímco předchozí radní v čele s Petrem Havlíkem se soudili, aby dosáhli odklonění silnice dál od vesnice, nová obecní rada tak radikální zřejmě nebude. Další postup ale závisí i na soudu.

Nekonečné proudy aut každý den ucpávají vesnice na trase z Olomouce do Přerova (snímek z obce Kokory), kde stávající silnice kapacitně vůbec nestačí. Řešením má být stavba čtyřproudé D55. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

„Nerozhoduji o tom já, ale zastupitelstvo. Nicméně užší vedení obce, to znamená rada, má trošku odlišný názor než předchozí vedení,“ řekl současný starosta Rokytnice Kamil Malenda.

Potvrdil, že se již sešel se zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), kteří mají stavbu na starosti. Podrobnosti z jednání Malenda i ŘSD odmítají sdělit, dokud nepadne rozhodnutí o kasační stížnosti, kterou se ŘSD brání proti rozsudku Krajského soudu v Olomouci.

Ten dal v květnu za pravdu Rokytnici a pro úsek z Kokor do Přerova zrušil územní rozhodnutí. Podle soudců stavba nemá platný klíčový posudek o vlivu stavby na životní prostředí, takzvanou EIA.

S těmito závěry ŘSD nesouhlasí, proto se obrátilo na Nejvyšší správní soud. Dokud ten nerozhodne, nemůže se ŘSD s obcí nijak mimosoudně dohodnout.

„V případě stažení kasační stížnosti by nabylo právní moci rozhodnutí krajského soudu,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Jednání potvrdil i ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. „Rozhodnutí o kasační stížnosti bude klíč k dalšímu postupu. Ze schůzky se zástupci obce jsem měl nicméně dobrý pocit, panovala na ní vstřícná atmosféra,“ uvedl Fiala. Jak dodal, ŘSD předpokládá, že Nejvyšší správní soud rozhodne o kasační stížnosti začátkem příštího roku.

Předchozí vedení chtělo posunout trasu dál od obce

Předchozí vedení Rokytnice se snažilo dosáhnout toho, aby se nová dálnice vyhnula vesnici větším obloukem. Současná trasa, vedená na desetimetrovém násypu na severním okraji vesnice, podle dřívějšího starosty Havlíka brání obci v rozvoji.

„Požádali jsme o posunutí trasy až za místní lesík zvaný Dolek. Přestože jsme měli pádné argumenty, státní správa je smetla ze stolu,“ vysvětlil, proč se předchozí zastupitelé obrátili na krajský soud.

Podle ŘSD však obec až do vydání územního rozhodnutí žádné námitky neměla a na trasu si v dřívějších fázích přípravy nestěžovala. Z tohoto důvodu i krajští úředníci odmítli její odvolání proti územnímu rozhodnutí.

„Když obec mohla něco ovlivnit, tak to neudělala. Je paradoxní, že námitky vznesla až ve chvíli, kdy jsme se prakticky pustili do příprav stavby,“ zlobil se již dříve Fiala.

Kokory obchvat zoufale vyhlížejí, jezdí přes ně 20 tisíc aut denně

Problémy se týkají jen části plánované dálnice D55, konkrétně jde o šestikilometrový úsek z Kokor do Přerova. První část z Olomouce do Kokor, která zahrnuje i obchvat Krčmaně, se připravuje bez komplikací. Stát tady již začal vykupovat pozemky, se zahájením prací se počítá v letech 2020–2021. Dokončená pak tato část dálnice bude o dva roky později.

Pro případ, že navazující část stavby s obchvatem Kokor nabere velké zpoždění, připravuje už ŘSD provizorní napojení D55 na současnou silnici vedoucí přes Kokory.

„Hledáme technické řešení. Na hranici obou staveb je u Kokor naplánovaná velká odpočívka. Předpokládáme, že v krajním případě bychom tam dálnici provizorně napojili na stávající silnici I/55,“ popsal ředitel olomouckého závodu ŘSD Martin Smolka.

Přestože i v Kokorách se změnilo vedení obce, názor na trasu D55 zde zůstává neměnný. Proudů aut, která tudy denně projíždějí, by se místní rádi zbavili.

„Přes obec nám jezdí dvacet tisíc aut denně. Jakékoliv urychlení, možnost, že se obchvat vybuduje, je pro klid občanů i rozvoj obce stěžejní. Snad se blýská na lepší časy,“ sdělila nová starostka Kokor Jana Habáňová.