Firma, která měla dodat Brnu kamery, sama chystala podklady pro zakázku

  11:02
Brněnští radní se přou kvůli zakázce na kamerový systém pro rezidentní parkování. Firma, která ji získala, totiž také chystala podklady pro výběrové řízení. Kamery tak začnou hlídat vjezdy do centra města až několik měsíců po spuštění takzvaných modrých zón.

V brněnských ulicích začaly přípravy na rezidentní parkování. Pracovníci Brněnských komunikací stříkají na silnice modré lajny. (léto 2018) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Za necelé tři týdny startuje nový systém parkování a vjezdu aut do centra Brna. A provází jej další potíže. Vozidla totiž nebude kontrolovat plánovaných třiadvacet kamer, ale přinejmenším první měsíc jen strážníci s tablety.

Radní v úterý podruhé neschválili dodavatele kamerového systému za 31 milionů korun, kterého výběrová komise doporučila už před několika týdny. Část politiků koaličních stran má totiž pochybnosti o výběrovém řízení.

To vyhrála brněnská firma Veselý Dopravní signalizace. Přihlásila se jako jediná. A sama také předtím připravila projektovou dokumentaci k zakázce, tedy požadavky, co má vlastně kamerový systém umět.

Na spor upozornil server Seznam zprávy. Podle informací MF DNES může být celý takový postup nezákonný a v pondělí se kvůli tomu na mimořádném jednání sejde koalice.

Protikorupční experti to považují za ukázkový střet zájmů. „Byla porušená zásada rovného přístupu k účastníkům soutěže. Firma, která zpracovávala projektovou dokumentaci a pak se účastnila soutěže na realizaci, měla velký náskok před ostatními,“ vysvětlil Martin Kameník z protikorupční organizace Oživení.

Podle něj je to jasný důvod ke zrušení celého tendru a město by s firmou nemělo vůbec uzavřít smlouvu.

O žádné zvýhodnění nejde, tvrdí náměstek

Podle primátorova náměstka pro dopravu Richarda Mrázka (ANO) má město omezené možnosti, protože zákon neumožňuje zakázat jakémukoli dodavateli podání nabídky.

„Existuje k tomu judikatura českého soudu i rozhodnutí Evropské komise. Přihlásit se mohl kdokoli. Nabídka firmy Veselý je pod předpokládanou cenou,“ řekl Mrázek.

Další velké zádrhele rezidentního parkování

  • Několikaleté odklady: Nový systém rezidentního parkování chystal už minulý náměstek pro dopravu Robert Kotzian (dříve ODS, nyní Brno+) před pěti lety. Nakonec ale vedení města kvůli blížícím se komunálním volbám od jeho zavedení v roce 2014 upustilo a nechalo vše na nové politické reprezentaci. I ta termín spuštění oddalovala.
  • Zrušení naplánovaného systému závor: Původně měly kolem historického jádra města vyrůst závory. Několik výběrových řízení na jejich nákup ale bylo zrušeno. Proti byly také některé koaliční strany, které takový systém považovaly za protiústavní.
  • Ministerstvo nedalo dotaci 80 milionů: Na podzim 2017 nedostalo město dotaci 80 milionů korun, protože podle ministerstva dopravy úředníci pod vedením tehdejšího náměstka Matěje Hollana (Žít Brno) dostatečně nezdůvodnili pozitivní vliv rezidentního parkování na dopravu v Brně.
  • Pokus změnit systém na poslední chvíli a následný pád Hollana: Kvůli rezidentnímu parkování se musel vzdát gesce dopravy náměstek Hollan. Koaliční partneři mu vyčítali pomalost, chaos v přípravě systému i to, že se na poslední chvíli snažil prosadit jinou, výrazně měkčí variantu systému.
  • Chybějící záchytná parkoviště: Ačkoliv se rezidentní parkování s výrazným omezením vjezdu návštěvníků do centra připravuje několik let, stále nejsou vybudovaná záchytná parkoviště s návazností na MHD. Podle kritiků to bude znamenat, že se jen parkující auta přesunou do čtvrtí v okolí centra.

Společnost se soutěže účastnila jako jediná, takže jí stačilo nabídnout jen asi o sto tisíc korun nižší cenu, než jaký byl maximální limit města. Jediným kritériem hodnocení byla výše ceny. „Nevím, proč se nepřihlásil nikdo další,“ dodal náměstek Mrázek s tím, že o žádné zvýhodnění firmy Veselý nejde.

S tím nesouhlasí protikorupční expert Kameník. „Je to o to podivnější, že reálně neproběhla žádná soutěž. Už jen toto spojení dává dohromady konstrukci, která hovoří o tom, že zadavatel nedostál všem povinnostem ze zákona. Vyvolává to pocit, že zakázka byla napsaná účelově pro tuto firmu,“ upozornil Kameník.

Pochybnosti odborníků vzbuzuje také velmi podrobně popsaná specifikace kamerového systému včetně konkrétních značek výrobců komponentů, kterou má redakce MF DNES k dispozici. „Věta o dokumentaci na míru je spekulativní, zadavatel neobdržel jediný dodatečný dotaz či námitku,“ prohlásil Mrázek.

Vyjádření firmy Veselý Dopravní signalizace se nepodařilo redakci MF DNES získat, nikdo ve středu nebral telefony ani neodpovídal na zprávy.

Za vypracování projektové dokumentace ke kamerovému systému dostala od města skoro půl milionu korun, když nabídla ze tří firem nejnižší cenu.

Městské zakázky získává tato společnost pravidelně, podle registru smluv si za poslední dva roky přišla při pracích pro město a jeho firmu Brněnské komunikace na více než padesát milionů korun.

Obstarávala pro ně především montáž a údržbu kamerových systémů či semaforů. Naposledy třeba letos v květnu osazovala kamery v Masarykově a Josefské ulici za necelý milion korun. Dodávala také kamerový systém na Ústřední hřbitov.

O zrušení zakázky může rozhodnout jen rada

Postup při zadávání zakázky hájí i ředitel městské firmy Brněnské komunikace Luděk Borový. Podle něj je v oboru telematiky běžné, že je autor dokumentace a zakázky stejný. „Projektantů je na to málo a většinou je mají realizační firmy. Navíc teď mají firmy hodně práce, takže se jich do tendrů moc nehlásí,“ dodal Borový.

Pochybnosti o zakázce na kamerový systém i tak mají radní z koaličních stran KDU-ČSL, Žít Brno a Piráti. Na pondělí proto svolali mimořádnou koaliční radu a magistrát si navíc nechal zpracovat právní posudek, který má být hotový také začátkem týdne.

„Nechceme udělat chybu, aby zahájení rezidentního parkování bylo spojeno s výběrovým řízením, které má vady. Takže jsme vše znovu nechali prozkoumat právníky,“ poznamenal v úterý brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

„Rada dosud o této veřejné zakázce nerozhodla. Má tři možnosti: vybrat dodavatele, vyloučit jej, nebo zrušit zadávací řízení,“ popsal náměstek Mrázek další postup města.

Radní Tomáš Koláčný (Piráti) ale rovnou prohlásil, že pokud půjde materiál znovu do rady ve stejné podobě jako minule, nepodpoří jej. „Zavání to neférovým jednáním. Byl bych radši, kdyby se zakázka vypsala znova, možná s méně přísnými parametry technického řešení, aby se mohlo zapojit víc firem,“ řekl Koláčný. O zrušení ale může rozhodnout jen rada, jejíž termín není zatím známý.

Už teď má kamerový systém skluz nejméně měsíc. „Pokud by rada rozhodla o zrušení výběrového řízení a vypsání nového, zdržení je minimálně o dva až tři měsíce,“ upozornil náměstek Mrázek.

Ať už rada rozhodne o zakázce na kamerový systém jakkoli, pro řidiče to nic podstatného neznamená. Spuštění rezidentního parkování a omezení vjezdu do centra od začátku září platí.

Místo, kde se v Brně zařizuje rezidentní parkování (31. 7. 2018)