Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do ordinace bez čekání. Po on-line objednávce chystá pediatrička i aplikaci

  10:52
Pediatrička Jana Mlčochová z Fryštáku celý letošní rok zkoušela, jestli a jak dobře bude fungovat objednávání malých pacientů přes on-line systém. A je natolik spokojená, že od ledna 2018 k tomu rodičům nabídne dokonce i aplikaci do mobilu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Určitě se najdou lidé, kterým to nevyhovuje. Ale dobrých ohlasů máme moc a zejména tatínkové tvrdí, že je to úžasná věc,“ popsala Mlčochová.

Mlčochová má na webu objednávkový kalendář, do kterého se rodiče mohou zapsat. Klidně i o půlnoci, kdy se jim dítě doma budí s kašlem, nebo až ráno, kdy před odchodem do školy zjistí, že ho bolí břicho. Lékařka má pro akutní případy vyhrazené dopoledne. Preventivní prohlídky, očkování nebo poradnu pro miminka pak nechává na odpoledne.

V kalendáři si rodič najde vhodný čas a vyplní jednoduchý formulář, ve kterém mu systém sám nabídne několik typů vyšetření.

Každý zákrok má přitom danou délku, kterou lékařce zabere. Například nekomplikovaná infekce spojená s kašlem by měla trvat 15 minut, problematičtější kombinované onemocnění 20 minut, odběr 10 minut.

Výsledek má význam pro obě strany. Lékařka není ve stresu z plné ordinace, rodiče zase ušetří čas. Navíc se vyhnou situaci, kdy přicházejí na kontrolu s vyléčeným dítětem a čekají třeba hodinu ve stejné čekárně s akutně nemocnými pacienty.

„Je řada lékařů, kteří v ordinaci počítač vůbec nemají a mají k tomu negativní vztah. Jiní jsou zase nadšení. Ale doba spěje k tomu, že se tomu stejně nevyhneme. Už jen z toho důvodu, že od příštího roku budou platit elektronické recepty,“ upozornila Jana Kulhánková z celorepublikového Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost.

Zájemců o službu přibývá

Zatím neexistuje statistika, kolik pediatrů ve Zlínském kraji umožňuje objednávání on-line. Moc jich sice není, ale pomalu přibývají.

„Chtěli bychom zmenšit stres z plné čekárny, abychom pomohli sobě i pacientům. Uvažujeme o objednávkovém systému, ale zatím jsme se k tomu nedostali,“ poznamenala zlínská lékařka Renata Tesaříková.

Tento systém má ale také svoje úskalí. Například u další zlínské lékařky Martiny Přecechtělové trvalo téměř rok, než pacienti začali reagovat na nabídku on-line objednávání na očkování. Systém navíc občas nefungoval a na zákrok dorazily i maminky, které nebyly předem domluvené.

I do ordinace ve Fryštáku pořád chodí řada rodičů, kterým moderní způsob nevyhovuje nebo ho ještě neobjevili. V takovém případě lékařka přednostně vyšetří objednané děti, aby čas strávený v ordinaci zůstal co nejkratší.

„Dříve to bylo tak, že se mi tady sešlo 15 až 20 dětí. Některé měly angínu, další průjem, jiné šly jen pro potvrzení. Ale všechny tady strávily třeba hodinu a půl. Nebylo to ideální. Teď už taková situace nenastává,“ shrnula Mlčochová.

Autor: