Nápad na znovupoužitelný obal e-shopy zaujal, tvůrci jednají i s poštou

  9:42
Z e-shopu dorazí zásilka, zákazník ji vybalí, obal zmačká a vyhodí. Dnes to je běžná praxe, která je nejpohodlnější. Richard Bystřický ze Zlína však přišel s nápadem, jak tento systém změnit. Internetovým obchodům nabízí „Repetebox“ – obal, v němž lze zboží posílat opakovaně.

Repetebox vymyslel Richard Bystřický ze Zlína. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

„Český e-shopový trh je velmi silný. A produkuje obrovské množství odpadu,“ poukazuje.

Logicky přitom narazil na fakt, že jednorázové obaly, které zákazník po použití vyhodí, jsou pro obchodníky nejlevnější variantou.

„Nicméně myslím, že současný systém stejně nefunguje, protože za tyto obrovské haldy odpadu stejně platíme. Repetebox je jeden ze způsobů, jak přispět ke změně současného stavu,“ upozornil Bystřický, jehož nápad oceňují i odborníci.

O odpadové hospodářství se zajímá dlouhodobě. Je zastáncem takzvané cirkulární ekonomiky, která se snaží materiály udržet v oběhu co nejdéle, aby se tak často nestávaly odpadem.

Podobný projekt, se kterým chce prorazit v Česku, už úspěšně funguje ve Skandinávii a USA.

Fotogalerie

„Často slýchávám, že v těchto zemích to funguje, protože je tam jiná mentalita a lidé mají silný vztah k životnímu prostředí. Ale i u nás se tyto trendy ve společnosti objevují,“ argumentuje mladý podnikatel.

Se svými kolegy vymyslel znovupoužitelný obal. Jde o prostorný sáček, do něhož se uloží zboží, ale po použití se dá složit tak, že vypadá jako dopisní obálka. A podobně jako dopis by jej zákazníci měli odesílat zpět.

„Obal má na sobě předplacenou etiketu na cestu zpět, takže zákazník nemusí nic vyplňovat ani platit,“ řekl Bystřický.

Obaly se vrátí zpět výrobci, ten je vyčistí, opraví a znovu prodá e-shopu.

Zájem už mají desítky e-shopů

Repeteboxy budou šít v chráněných dílnách. Zatím je k dispozici obal vhodný pro posílání oblečení a drobnějšího zboží, jež není náchylné na rozbití.

„Pytlíky máme ušité z baneroviny, která je voděodolná, oděruvzdorná a tlumí nárazy. Jakmile vyřešíme způsob zpětného odesílání, rádi bychom přišli i s krabicemi na objemnější zboží,“ plánuje.

Způsob doručení ve vratném obalu si lidé zvolí přímo na stránkách e-shopu. Tento druh dopravy bude sice dražší, peníze ale zákazník dostane zpět ve formě odměny.

„Mohou to být zase peníze, ale preferujeme spíš slevu na zboží, poštovné zdarma na další nákup či jiný bonus,“ naznačil Bystřický.

Neukázněnosti nakupujících se neobává. Nechal si udělat průzkum, který ukazuje, že lidé budou ochotní obaly vracet.

„Rádi bychom je naučili, aby to pro ně bylo normální, s ohledem na životní prostředí,“ poznamenal.

O speciální obaly se podle něj ještě před uvedením na trh zajímají desítky e-shopů. „Přitom jsme zatím žádnou větší kampaň nedělali,“ říká Bystřický, který nyní jedná s Českou poštou, aby zákazníci mohli složené obaly házet přímo do schránek.