„Před letošní sezonou jsme jednali s městem a doufali, že se k tomu nějak postaví. Pan primátor nám dal ale vědět, že město za uvedenou cenu nemá o službu zájem,“ sdělil koordinátor projektu pro Teplice Jakub Mráček s tím, že v řadě měst republiky je běžné, že se na provozu bikesharingu radnice podílejí.
To se ale v Teplicích nestalo a provozovatelé služby nyní stojí před rozhodnutím, zda dál pokračovat na komunitní bázi.
„Jsme posledním městem, který tento model drží. Má to však své nevýhody. Všichni pracují na dobrovolnické bázi a věnují tomu spoustu svého času. Vydělané peníze se investují jen do kol a jejich oprav,“ vysvětlil Mráček.
Podle primátora Teplic Hynka Hanzy město skutečně se společností Rekola jednalo. „Oslovila nás jejich centrála a představila nám možnost vylepšení systému na takzvaný stanicový. Je to prý lepší systém než stávající, měli bychom po městě stovku kol s pevnými stanicemi. Zaslali nám i nabídku s cenou 1,5 milionu korun, což byla ale pro radní neakceptovatelná částka,“ řekl primátor.
„Pro nás je nyní prioritou dokončit strategický dokument Plán udržitelné městské mobility, který se týká i cyklodopravy. Proto jsme v současnosti tuto nabídku nevyužili a pokud bychom v budoucnu chtěli mít stanicový systém, oslovili bychom více poskytovatelů,“ dodal Hanza s tím, že společnosti Rekola nikdo nebrání, aby v Teplicích pokračovala ve stávajícím modelu.
Rekola už skončila v Pardubicích nebo Hradci
Služba sdílení kol už v minulosti skončila například v Pardubicích či Hradci Králové. Teplice mají ve skladech asi 100 kusů kol, řada z nich je ale v havarijním stavu a slouží jen na náhradní díly.
„I proto jsme doufali, že službu město podpoří a mohlo by dojít k částečné obměně vozového parku. To se ale bohužel nestalo,“ sdělil Mráček.
Kdyby služba v Teplicích skutečně přestala fungovat, provozuschopná kola by se podle něj mohla využít v jiných městech.
Za dvě a půl sezony oslovil bikesharing v Teplicích stovky lidí. Podle statistik uskutečnilo 720 uživatelů 5 400 výpůjček.
Stačila jim k tomu aplikace v mobilním telefonu, díky které za výpůjčku zaplatili a získali speciální kód potřebný k odemčení zámku. Provozovatelé ale v minulosti řešili i několik útoků vandalů, kteří jim bicykly poničili nebo dokonce ukradli.