Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ústecká radnice chce regulovat „reklamní smog“, který zaplavil centrum

  11:04
Plachty lákající zákazníky slevami do prodejen, reklamní cedule nebo plakáty na různé kulturní akce někde pokrývají i celou fasádu domů v centru Ústí nad Labem. Magistrát proti tomu hodlá zakročit a připravuje nařízení, které by regulovalo výlepové plochy a „reklamní smog“ zaplavující střed města.

Ústí plánuje snížit počet reklamních ploch v centru. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

V Ústí nad Labem se přemíra reklamy projevuje zejména ve středu města na Mírovém náměstí a v přilehlých ulicích, na křižovatce u bývalého autobusového nádraží, na Předmostí, v Masarykově ulici a dalších místech.

„Jsou to místa, kde dochází k velkému pohybu množství lidí a která jsou atraktivní pro vlastníky reklamních zařízení a zadavatele reklamy, nebo místa viditelná ze širokého okolí,“ přiblížila mluvčí magistrátu Romana Macová.

Do přípravy podkladů se zapojili i studenti ústecké Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, kteří sledovali a zaznamenávali reklamy na soukromých objektech – na takzvaných plochách zvýšené péče.

Fotogalerie

Těmi jsou místa v centru města, městských obvodech a vytipované významné plochy, na které je potřeba více dbát. Výsledkem jejich práce je databáze, podle níž se město orientuje, kde jaké plochy jsou a kolik zabírají prostoru.

„Tato analýza byla nutná pro získání komplexního přehledu reklamních ploch, zařízení pro reklamu a staveb pro reklamu. Na základě dat nyní můžeme relativně přesně určit celkový výnos z reklamy, který plyne do rozpočtu. Zároveň máme přehled o jejím množství na soukromých pozemcích, které participují na veřejném prostranství,“ popsala mluvčí.

Výměna reklamních laviček

Jednou z akcí, ke kterým už radnice přistoupila, aby výlep omezila, byla výměna reklamních betonových laviček za nové. Městské obvody vypověděly smlouvu s jejich majitelem a nadále prostory k sezení začaly zajišťovat samy. Tím se částečně omezil počet ploch, na kterých mohou plakáty či slevové nabídky být.

„Často byly na lavičkách otrhané a visely z nich neestetické cáry papíru. Nakoupili jsme lavičky dřevěné, jež jsou vidět po celém obvodu. Jsou hlavně na zastávkách, tam je dáváme nad rámec našich povinností, protože je jinak spravuje magistrát, ale chtěli jsme, aby to tam bylo hezké. Pro začátek jsme jich pořídili šedesát zhruba za 250 tisíc korun,“ vysvětlila Monika Králová z radnice centrálního obvodu, od jehož vedení vzešel prvotní impulz k výměně.

Proti ilegálnímu výlepu se rozhodli bojovat i sami Ústečané. Několik z nich si založilo skupinu na Facebooku, kterou nazvali Ústí bez nelegálních reklam a sami černé polepy strhávají. Zhruba za čtyři měsíce, co fungují, už jich sundali okolo čtyř set.

„Město je plné ilegálního výlepu. Vnímavému člověku pak nezbude než sklopit zrak nebo do města nechodit. Kde je jeden výlep, je za chvilku další. Obracíme se na zastupitele, kteří pak intervenují u vedení města. Naše podněty zatím vedly k zahájení správního řízení a v budoucnosti zřejmě uložení vysoké pokuty. Rádi bychom, aby se zapojilo více občanů do sundávání černé reklamy,“ říkají lidé ze skupiny, kteří nechtějí uvést jména.