Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neřízený vlak ujel kilometry „z kopce do kopce“. Inspekce viní strojvůdce

  13:12
Drážní inspekce ukončila vyšetřování incidentu z loňského srpna, kdy se dal v Kadani sám do pohybu prázdný osobní vlak. Samotíží jezdil z jednoho nádraží do druhého. Kolos se štěstím nikoho nezranil a nezpůsobil téměř žádné škody. Inspektoři shledali vinným strojvůdce, který vlak řádně nezabrzdil.

RegioPanter (ilustrační snímek). | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

„Bezprostřední příčinou bylo nezajištění nečinné elektrické jednotky osobou řídící drážní vozidlo proti nežádoucímu pohybu po jejím odstavení,“ stojí v závěrečné zprávě Drážní inspekce (DI).

Za zásadní příčiny mimořádné události inspektoři považují to, že se strojvůdce při přípravě posunu nedržel technologických postupů dopravce a návodu na obsluhu soupravy.

Zda čeká strojvedoucího nějaký postih, není zatím jasné. Podle mluvčího DI Martina Drápala se událostí a odpovědností za její vznik bude zabývat nejbližší poradní sbor vrchní přednostky Depa kolejových vozidel Plzeň.

Incident se stal 2. srpna krátce před pátou hodinou ráno. Do stanice Kadaň-Prunéřov přijela z Chomutova třívozidlová elektrická jednotka RegioPanter, která tu svou jízdu ukončila. 

Po výstupu cestujících sjednal strojvedoucí s výpravčím mimořádný posun. Vlak měly tvořit dvě jednotky. Když však jedna z nich objížděla druhou, stojící jednotka se dala do pohybu (o jízdě vlaku bez strojvedoucího jsme psali zde).

Zarážky na kolejích nepomohly

„Při přiblížení k nástupišti strojvedoucí zjistil, že se odstavená jednotka rozjíždí proti směru jeho jízdy. Okamžitě zastavil posunový díl, vyběhl ven a snažil se otevřít nástupní dveře samovolně jedoucí jednotky, aby ji zastavil záchrannou brzdou. To se mu nepodařilo,“ píše se ve zprávě DI.

Výpravčí, aby zabránil ujetí soupravy ke Klášterci nad Ohří, přestavil výhybky směrem ke stanici Kadaň. Následně ohlásil ujetí jednotky výpravčímu v Kadani. Ten na kolej položil dvě zarážky. Ujíždějící neřízená jednotka ale zarážky odhodila a projela stanicí Kadaň předměstí.

„Chtěli jsme do vlaku nastoupit, ale nezastavil. V tom dalším nám potom někdo řekl, že jim ujel vlak bez mašinfíry,“ citoval tehdy cestujícího Týden.cz, který na incident upozornil.

Nikým neovládaný RegioPanter se zastavil až za dopravnou Želina v protisvahu. Poté se opět rozjel samotíží opačným směrem a projel stanicí Kadaň směrem ke Kadani-Prunéřov. Na toto nádraží nedojel, zastavil se ve stoupání trati.

Prázdný RegioPanter najezdil 15 kilometrů

Následně se vlak samotíží znovu rozjel ve směru na Kadaň, kterou projel a zastavil v obvodu zastávky Kadaň předměstí. Počtvrté se znovu rozjel do stanice Kadaň, kde zastavil před položenou dvojitou podložkou.

Další dvojitou kovovou podložku stačil položit kadaňský výpravčí před stojící jednotku ve směru do zastávky Kadaň předměstí. Jednotka se znovu rozjela ve směru do zastávky Kadaň předměstí a dvojitou podložku hrnula před sebou až k výhybce. Tam se podložka rozlomila.

„Nakonec vlak zastavil na zastávce Kadaň předměstí, kde ho zaměstnanci zajistili proti dalšímu pohybu dvěma zarážkami,“ uvádí se v závěrečné zprávě.

Nezajištěný vlak tímto způsobem najezdil přibližně patnáct kilometrů. Škoda na drážním zařízení je vyčíslena na 250 korun.