Zlínský kraj není pro soukromé dopravce atraktivní, omezí vlaky i autobusy

  10:24
K omezení důležitých linek, které spojují zlínský region se zbytkem republiky, přistoupily soukromé dopravní společnosti. RegioJet končí s vlaky ze Starého Města do Prahy a redukuje počet autobusů mezi Zlínem a Brnem. Leo Express zase zruší železniční linku do Přerova.

(ilustrační snímek) | foto: RegioJet

Pro obyvatele Zlínského kraje, kteří často cestují za hranice regionu a nechtějí jezdit autem, je to špatná zpráva. Na výběr budou mít od 10. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády, méně vlakových a autobusových spojů.

Zlínský kraj se tak ocitá stále více na periferii zájmu dopravců.

Nejvíce redukuje linky podnikatel Radim Jančura, který provozuje společnost RegioJet. Už před časem ohlásil, že zruší dva páry železničních spojů mezi Starým Městem a Prahou (viz též Lidé ve Zlínském kraji přijdou o vlakové spoje do Prahy, RegioJet je ruší), teď je jasné, že omezí i autobusové spojení mezi Brnem a Zlínem.

Místo pěti spojů bude vypravovat jen tři. Ruší všechny tři, které jezdily přes Uherské Hradiště - podle dopravce poloprázdné, na trase přes Kroměříž naopak přidává ke stávajícím dvěma jeden spoj navíc.

„Rušení autobusů souvisí s ekonomikou, registrovali jsme slabší poptávku cestujících a spoje se přestaly vyplácet,“ předestřel Jančura.

„Vlaky výdělečné byly, ale před Starým Městem jsme dali přednost spojení do Ostravy, kde stále rosteme,“ upřesnil.

Pro dopravce jsou atraktivnější lidnatější kraje

Opět zmínil fakt, že na ryze komerční bázi musí konkurovat Českým drahám, jejichž spoje jsou dotované státem a do Zlínského kraje už z hlavního města vypravují sedm rychlíkových souprav denně.

Co se týká autobusových linek ze Zlína do Brna, tak u nich šlo především o komfort a délku jízdy. V těchto kritériích převážila cesta přes Kroměříž.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Je to pohodlnější a rychlejší trasa i proto, že vede zčásti po dálnici. Spojení přizpůsobujeme poptávce, většina lidí volí rychlejší variantu přepravy,“ přiblížil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Také v souvislosti s vlakovými linkami zmínil, že některé jiné kraje, například Moravskoslezský, jsou pro dopravce atraktivnější už kvůli většímu počtu obyvatel a tedy potenciálních zákazníků. V tomto ohledu si Zlínský kraj v brzké době určitě nepolepší, protože se stále vylidňuje.

Důkazem toho, že východ Moravy není pro dopravce žádné terno, může být skutečnost, že zrušené spoje RegioJetu nechce nahradit svými linkami konkurence.

„Nemáme zájem provozovat ztrátové spoje, zůstaneme na pozicích, které máme,“ reagoval ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Firmu vlastní, stejně jako další regionální dopravce Krodos Bus a Housacar, podnikatel Zdeněk Zemek. Všechny tři společnosti vypravují do Brna asi deset linek denně. ČSAD Vsetín navíc přemýšlí o tom, že některé jiné spoje zruší.

„Možná budeme muset redukovat spoje do Prahy, a to hlavně kvůli častým opravám na dálnici D1. Nejsme schopni garantovat dodržování jízdních řádů. Jezdíme jen v pátek a o víkendech, možná nebudeme vůbec,“ nastínil Holubář s tím, že do prosince chce mít na základě analýz jasno.

Zde platí totéž, co v případě RegioJetu – lidé volí rychlejší způsob přepravy, tedy i po železnici.

Leo Express ruší linku do Přerova

Ani to ale samo o sobě nestačí. Další soukromý dopravce Leo Express přestane vypravovat dva vlaky ze Starého Města do Přerova, které sloužily jako přípoje na spoje stejného dopravce mířící do Prahy nebo Ostravy.

„Optimalizujeme naši flotilu na českých, slovenských a polských železnicích. Reagujeme na trh, jinde máme vlaky více obsazené,“ přiblížil majitel Leo Expressu Leoš Novotný.

Navíc tyto vlaky by už podle nových jízdních řádů nenavazovaly v Přerově na spoje do Prahy či Ostravy, jejichž časy odjezdu se změní. Leo Express bude nadále vypravovat dva vlaky ze Starého Města do Prahy a zpět.

I podle nového jízdního řádu bude denně zajišťovat spojení regionu s hlavním městem jeden pár vlaků dalšího soukromníka Arriva vlaky, jehož linka do Nitry přes Staré Město zajišťuje díky využívání dieslových souprav přímé spojení z i pro lidi z Uherského Hradiště, Uherského Brodu, Bojkovic, Slavičína a Brumova. Arriva také vypravuje druhý spoj jezdící v pátek a v sobotu z Prahy a v sobotu a v neděli z Nitry.

Autor: