Dřevomorka vyžene z mariánskolázeňské radnice další úředníky

  14:02
Historickou budovu Městského úřadu v Mariánských Lázních čeká kvůli dřevomorce kompletní rekonstrukce. Radnici je v souvislosti s opravami nutné vyklidit. Část úředníků už pracuje na nových adresách, začátkem listopadu čeká stěhování další odbory.

Na radnici v Mariánských Lázních se začaly bortit stropy. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Úředníci se přesunou do bývalé studentské ubytovny Terezián v sousedství radnice, kterou městu zapůjčil po dobu rekonstrukce kraj.

„V termínu mezi 5. a 9. listopadem se přestěhují finanční odbor, odbor majetku, přestupky, investice a dotace, útvar tajemníka a dojde i na vedení radnice,“ upřesnil starosta Martin Kalina.

Se stěhováním město čekalo na to, až se bývalý internát podaří pro potřeby úřadu upravit.

„Bylo třeba především posílit a zmodernizovat elektriku. Když se ve čtyřech místnostech rozsvítilo, vypadly pojistky. Také se musela všude rozvést počítačová síť. Dál bylo třeba udělat protipožární opatření, aby odpovídala současným normám,“ doplnil starosta.

Všichni úředníci se ale do Tereziánu nevejdou. Pravděpodobně stavební úřad a odbor životního prostředí se proto přemístí do bývalé administrativní budovy Slovanu, která stojí naproti bazénu.

Část městské agendy už nyní funguje mimo hlavní budovu. Například odbor školství přesídlil do areálu základní školy v Úšovicích, odbor dopravy a vnitřních věcí funguje v objektu bývalého Bytovu v Chebské ulici.

„V Bytovu si nyní obyvatelé mohou vyřídit občanské průkazy a cestovní doklady. Najdou zde také evidenci obyvatel s ohlašovnou trvalého pobytu a registr řidičů i vozidel,“ přiblížil tajemník úřadu Miroslav Jašíček s tím, že na stejné adrese sídlí také silniční a správní úřad, drážní a dopravní úřad a zkušební komisař.

V novém působišti je i odbor sociálních věcí. Ten funguje v místním domově pro seniory v Tepelské ulici. Jakmile všichni zaměstnanci starou radnici opustí, začnou zde odborníci za pomoci sond zkoumat poškození nosných a stropních konstrukcí.

„Musí se udělat kompletní balík rozborů a průzkumů. Pak město vyhlásí výběrové řízení na projektanta. Očekáváme, že vypracování dokumentace potrvá možná až osmnáct měsíců. Je těžké to odhadnout. Jsme v památkové rezervaci a bude záležet i na tom, v jakém stavebně-technickém stavu radnice je. Vlastní rekonstrukce by mohla trvat tak dva roky,“ odhadl Petr Řezník, vedoucí odboru investic a dotací.

Podle předběžných výpočtů by rekonstrukce budovy včetně vybudování parkovišť a oprav opěrných zdí v okolí měla stát asi 250 milionů korun. Vzhledem k tomu, že na opravu se zatím nedaří najít žádný dotační titul, vezme si město na opravu radnice s největší pravděpodobností úvěr.

Městská radnice z 19. století je v havarijním stavu. Více než sto let staré dřevěné konstrukce napadla dřevomorka. Přestože se o problémech ví už dlouho, situace se začala řešit až poté, co v části objektu začaly praskat stropy a v zasedací síni povážlivě houpat podlaha.

Zastupitelé se poté rozhodli, že budovu opraví, ačkoli rekonstrukce bude stát přibližně stejně jako stavba nové budovy. To ale znamená pro úředníky i obyvatele města přibližně tříleté provizorium, kdy budou jednotlivé odbory a úřady rozmístěny na několik adres ve městě.