Litoměřice dopravním průzkumem zjistily, že lidé chodí nejvíc pěšky

  8:04
Téměř osmdesát procent obyvatel Litoměřic a spádových obcí má v rodině minimálně jedno auto, kolo vlastní jen polovina lidí a k cestě do práce ho používá pouze každý desátý. Nejvíc lidé chodí pěšky. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu zaměřeného na dopravu, který si loni nechala zpracovat radnice.

Po Litoměřicích a okolí chodí lidé nejvíce pěšky. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Od září do prosince jsme v rámci Studie dopravního chování navštívili více než devět set domácností z Litoměřic a okolí a ptali jsme se, jakým způsobem lidé dojíždějí do práce či na nákupy a jak jsou spokojeni s dopravou,“ uvedl Vít Gabrhel z Centra dopravního výzkumu, které pro litoměřickou radnici provádělo analýzu nasbíraných dat.

Podle Gabrhela se průzkumu účastnily všechny věkové i vzdělanostní skupiny obyvatel s důrazem na stejný podíl mužů i žen. 

„Více než dvě třetiny sledovaných domácností disponují alespoň jedním autem, v patnácti procentech jsou to dva automobily. Pouze 26 procent domácností v Litoměřicích nemá žádné vozidlo, v sousedních obcích je to ale jen deset procent,“ informovala Hana Brůžová Foltýnová z radnice.

Nejvíce cest vykonají obyvatelé Litoměřic pěšky, celkem ve 42 procentech. Do vzdálenosti jednoho kilometru se po svých vydá 85 procent lidí, do dvou kilometrů polovina. Naopak u cest delších než dva kilometry převažuje automobilová doprava. 

Radnice koupila pro zaměstnance elektrokola

„Vezmeme-li v potaz, že většina automobilů spaluje naftu a padesát procent všech vozů bylo vyrobeno před rokem 2008, do budoucna to vytváří výzvu z hlediska emisních norem pro pohyb těchto vozů po městě,“ komentoval vedoucí odboru životního prostředí Pavel Gryndler.

Veřejnou hromadnou dopravu podle výzkumu hodnotí většina obyvatel pozitivně, třetina s ní však vůbec nejezdí. Také o dopravu na kole je malý zájem. Polovina obyvatel kolo ani nevlastní a třetina jej má výhradně k rekreačním účelům.

Studii dopravního chování radnice následně využije pro určení priorit a cílů města v oblasti dopravy do roku 2030. 

„Probíhá řada analýz, které nejprve pomohou popsat stávající stav a s jejichž využitím budeme později schopni modelovat různé scénáře budoucího vývoje dopravy,“ upřesnil starosta Ladislav Chlupáč.

Už teď ale město vytvořilo plán mobility zaměřený na radnici. Navrhuje konkrétní kroky pro nejbližší okolí, třeba podporu sdílení vozidel nebo vylepšení zázemí pro zaměstnance, aby se po cestě na kole mohli osprchovat a převléknout. 

Městský úřad zakoupil deset elektrokol, která mohou její zaměstnanci využívat pro služební cesty po městě a okolí. „Se třemi jezdí městská policie a o dalších sedm se dělí úředníci,“ vysvětlila Tereza Kalinová z radnice.