Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Slovácku roste zájem o půjčování kol, ve Zlíně scházejí cyklotrasy

  9:48
Ve Zlínském kraji prudce vzrůstá zájem o půjčování kol. Především na Slovácku. Tato oblast je mezi příznivci cykloturistiky vyhlášená, nejčastěji jezdí kolem Baťova kanálu, po vinařských stezkách, k hradu Buchlov, na štěrkoviště v Ostrožské Nové Vsi nebo do Strážnice.
(ilustrační foto)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

„Zájem je velký, rozhodně větší než v loňském roce, kdy jsme půjčili jen dvě kola týdně. Dnes jsme v permanenci každý den, přes prázdniny půjčíme čtyři až pět kol denně,“ popsal vedoucí prodejny Senza Sport ve Starém Městě Aleš Blažek.

Podle něho je tato služba na vzestupu hlavně mezi cizinci.

„Hodně chodí Slováci, kteří se v regionu ubytují. Osmdesát procent zákazníků máme právě odsud,“ uvedl Blažek.

V obchodě nabízejí k zapůjčení deset trekových kol a čtyři elektrokola. Běžné kolo stojí 200 korun na den, elektrokolo je o 150 korun dražší. „Příští rok chceme službu rozšířit o horská kola,“ plánuje Blažek.

Dobré zkušenosti má i informační centrum v Uherském Hradišti, kde půjčují pět bicyklů a koloběžky. Také zde je většinou využívají turisté, převážně ale tuzemští.

„Většinou si kolo ráno vezmou a večer ho vrátí. Místní si půjčí kolo jenom málokdy,“ všimla si pracovnice infocentra Monika Kočí.

Půjčení kola na dvě hodiny tam stojí 50 korun, na celý den 300 korun.

Ve Zlíně si návštěvníci stěžují na nedostatek tras

Stačí ujet ale jen zhruba třicet kilometrů do Zlína a situace ohledně půjčování kol je naprosto odlišná. Nabídek tady není tolik, což věrně kopíruje malý počet zájemců.

Zlín chce dostat cyklisty do Vizovic a Slušovic, práce brzdí řada problémů

„Zájem o kola se nezvedá, je spíše menší,“ zmínil Petr Šantavý z půjčovny kol Zlín ASP-Bikeshop. Nabízí pět kol od 250 korun na den podle typu a dvě dvoukola za 550 korun na den. Využijí se hlavně o víkendu, přes týden jen výjimečně.

„Dvojice si třeba půjčí na den dvoukolo a jede do Vizovic nebo na hrad Lukov,“ řekl Šantavý, podle něhož půjčovny kol ve Zlíně velký smysl nemají.

Na rozdíl od Slovácka či Kroměřížska do krajského města nejezdí tolik turistů a zdejší lidé v drtivé většině případů kola mají.

„Taky tady nemáme dobrou síť cyklostezek, turisté z Čech si na to často stěžují. Z Otrokovic do Zlína se dostanete, ale kam ze Zlína? Moc možností není,“ argumentuje Šantavý, který se živí výrobou a prodejem bicyklů. Na jejich půjčování tak není existenčně závislý.

Jeho slova potvrzují i další zlínští podnikatelé, kteří se v branži pohybují.

„V Uherském Hradišti nebo Rožnově pod Radhoštěm mají půjčovny logické opodstatnění, protože města mají co nabídnout. Nejsem si ale jistý tím, co nabízí v sobotu a v neděli Zlín. O víkendu se tady nic neděje,“ uvažuje Zdeněk Horák, jenž ve svém zlínském obchodě půjčuje i prodává kola.

„V nabídce jich máme dvanáct, půjčují se hlavně o víkendech,“ podotkl Horák.

Půjčuje také elektrokola, jež zde táhnou víc než běžné bicykly. Což je ovšem opět odlišné od zkušenosti ze Slovácka, kde návštěvníci preferují vlastní pohon.

„O elektrokola velký zájem není. Jsem rád, že se lidé chtějí hýbat,“ doplnil Blažek.

Autor: