Spěcháme do továrny, brání se pokutám rychlí řidiči kolem Kvasin

  9:26
Starostové obcí na silnicích v okolí Kvasin na Rychnovsku si stěžují na problémy s dopravou. Jezdí tudy příliš rychle dělníci, kteří spěchají na směny do Škody Auto i jiných firem. Další potíže způsobují kamiony.

Policejní hlídka zaparkovala se svou neoznačenou octavií u školky ve Skuhrově nad Bělou u trasy, kudy jezdí do Kvasin polští zaměstnanci. Kolem právě prosvištěl vůz s polskou značkou.

„Jednasedmdesát v hodině, jedeme za ním,“ říká kolegovi policistka Adriana a jejich auto za kvílení gum vyjíždí. Druhý z dopravních policistů zapíná maják a zastavuje starší lagunu.

V autě sedí trojice Poláků ve věku kolem třiceti let. Všichni mají stejná trička a montérky s logem Škody Auto. „Proč nam pan jecha tak šipko?“ ptá se řidiče policista směsicí polštiny a češtiny.

„Do práce dojíždíme 100 kilometrů, spěchali jsme, příště zvolníme,“ slibuje zaskočený řidič. Hotovost nemá, takže dostane blokovou pokutu.

„Bylo to překročení rychlosti do dvaceti kilometrů, protože musíme odečíst tři kilometry jako chybu radaru. Za těch osmnáct kilometrů navíc dostal řidič pokutu tisíc korun, maximum,“ dozvídám se od hlídky.

U jedné z tras k automobilce strávíme exponovanou hodinu od 12:45 do 13:45. Právě ve čtrnáct hodin se střídají směny. Hlídka stihne potrestat tři řidiče. Situace se opakuje jako přes kopírák - v autě tři muži, jen se mění rychlosti: 78, 71, 79 kilometrů za hodinu v obci.

Mění se i výše pokut, počet trestných bodů a výmluvy. Pokaždé však Poláci spěchají k montážní lince.

„V Polsku by si takto jezdit nedovolili, tam jsou pokuty přísnější. Když máme společnou hlídku s polským kolegou, je vidět, jaký z něj mají respekt. S námi smlouvají, ale když se objeví polská uniforma, najednou jsou takhle malincí,“ ukazuje policista Petr.

Obdobná je situace na všech trasách, které se ze všech světových stran sbíhají k rychle rostoucí průmyslové zóně. Je jedno, jestli jde o Poláky jedoucí od přechodu v Orlickém Záhoří, nebo v Olešnici v Orlicích horách. Další trasy vedou z vnitrozemí od Rychnova, Dobrušky nebo Častolovic. Tudy jezdí nejvíc Češi, ale i řidiči jiné národnosti, kteří jsou ubytováni v okolí závodu.

„Průmyslová zóna nabobtnala tak, že to obnáší velký provoz. Jde o logistiku, což je obrovské množství materiálu a provoz 24 hodin, a o přepravu zaměstnanců,“ vysvětluje šéf rychnovských dopravních policistů Rudolf Petřík.

Přestupků za porušení rychlosti je o polovinu víc než loni

„Od začátku roku máme na celém Rychnovsku odhaleno 410 přestupků porušení rychlosti. Loni za stejné období jich bylo 263 a rok před tím 282. Dalších třináct porušení rychlosti bylo oznámeno k vyřízení příslušným správním úřadům, tam šlo o vyšší překročení, za které hrozí odebrání řidičského průkazu. V té souvislosti bylo uloženo přímo na místě a vybráno pět kaucí ve výši 35 tisíc korun,“ říká Rudolf Petřík.

Kauce se používají nejčastěji u cizinců. Zákaz řízení platí však jen u nás a trestné body nasbírané jinde v Evropě se nezapočítávají.

„Je škoda, že registry nejsou propojené, snad se toho dočkáme. Myslím, že by řidiči jezdili slušněji,“ míní velitel. V minulém týdnu ve Skuhrově naměřili polskému řidiči hodinovou rychlost 107 kilometrů.

„Nejhorší je doprava kolem střídání směn ve dvě odpoledne a v deset večer. U té ranní od šesti to tolik nevnímáme,“ líčí skuhrovský starosta Milan Bárta. Podle něj se díky policistům část řidičů zklidnila. Nejnebezpečnější situace je ale kolem druhé odpoledne, kdy chodí děti ze školy.

Po „pendlerech“ zůstávají i odpadky

Poláci dojíždí od Kvasin i sto kilometrů. Část z nich překračuje hranici v Orlickém Záhoří.

„Třikrát za den se tudy prožene kolona Poláků. Problém není jen rychlost, ale i odpadky, které vyhazují z oken. Příkopy tady čistíme stále dokola. Nemáme chodníky, bojíme se o děti. Další problém jsou kamiony. Přes náš přejezd by jezdit neměly, ale kašlou na to,“ říká starosta hraniční vesničky Vojtěch Špinler.

Kamionová doprava dělá problémy celému Rychnovsku.

„Řidiči musí dodržovat bezpečnostní přestávky, ale tady nemají kde zastavit. Chybí parkoviště, která by měla i potřebné vybavení. Stále je odněkud vyháníme, je to věčný boj. Městům chybí obchvaty a situaci s dopravou teď komplikují i opravy silnic,“ říká Rudolf Petřík.

Rychnovsko nestíhá reagovat na rychlý růst automobilky, v celé průmyslové zóně dnes pracuje jedenáct tisíc lidí.