Průmyslovou zónu odřízne oprava silnice, firmy proti uzavírce protestují

  16:14
Na řidiče i firmy v průmyslové zóně Jih v Liberci těžce dolehne plánovaná oprava ulice České mládeže. Stane se jednosměrkou a auta ve směru od libereckého průtahu budou muset jezdit objížďkami. Například firma Denso za situace, kdy chybí druhá příjezdová silnice do zóny, omezení zcela odmítá.

Firma Denso dopravní omezení zcela odmítá (archivní snímek). | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Kvůli chystaným opravám povrchů a také obou okružních křižovatek projedou auta pravděpodobně jen ve směru od Ještědu. V opačném směru najedou na objížďku. Ta asi povede Puškinovou a částečně Švermovou ulicí.

„Vzhledem k tomu, že stále není vybudovaná druhá příjezdová cesta, si neumíme ani částečné uzavření silnice České mládeže představit. Upozornili jsme na to i kraj na společném jednání,“ uvedla mluvčí Densa Markéta Dousková.

Nejvytíženější krajskou silnicí jezdí 16 tisíc aut denně

Ulice České mládeže je nejvytíženější krajskou silnicí, denně tudy v obou směrech projede 16 tisíc aut. Kraj by ji proto chtěl začít opravovat na začátku července, aby co nejméně omezil firmy.

„Celozávodní dovolenou nemáme, sníženou výrobu každý rok směrujeme na období od poloviny července do poloviny srpna. Pak najíždíme na plný provoz. Dopravní omezení nepřipouštíme,“ řekla Markéta Dousková.

„O prázdninách se rekonstrukce stejně nestihne. Ve městě se v souvislosti s opravou dají čekat velké dopravní komplikace,“ obává se Pavel Rychetský, vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu.

Za zpoždění bude firma platit

Kraj začíná vybírat firmu a při výběrovém řízení chce podle hejtmanova náměstka Marka Pietera zohlednit délku výstavby. Výhodu by mohla dostat firma, která dokáže silnici opravit dřív než za projektantem stanovených 105 dní. Za každý den navíc zaplatí firma 190 tisíc korun.

„Snažíme se hledat řešení, které by co nejméně zatížilo průmyslovou zónu i zaměstnance,“ zmínil Pieter.

„Každopádně se dá očekávat, že to bude složité období nejen pro firmy v zóně,“ předpokládá hejtman Martin Půta. Úsek, který projde opravou, měří 1131 metrů a dočká se mimo jiné takzvaného tichého asfaltu.

Ulici České mládeže měli rekonstruovat už loni, kraj ale vyšel vstříc firmám z průmyslové zóny. Firmy se bály, že oprava naruší zásobování. Jenže podle Densa situace nebude lepší.

„Od roku 2016 došlo k navýšení provozů místních firem, objemů výroby stejně jako navýšení počtu zaměstnanců. Podle nás není možné po dobu tří měsíců zvládnout tento provoz ani částečnou, natož úplnou, byť krátkodobou, uzavírkou s objížďkami,“ míní Dousková.

Jižní průmyslová zóna má rozlohu 125 hektarů a působí v ní dvě desítky firem. Zaměstnává několik tisíc lidí a zejména v době střídání směn se na silnicích tvoří dlouhé kolony.

Na potíže se chystá třeba i společnost Magna. „Báli jsme se, že se auta nedostanou do naší nákladní vrátnice, má se ale naštěstí udělat náhradní výjezd z okružní křižovatky. Pokud to bude nutné, budeme muset posunout směny, aby se zmírnily kolize,“ řekla mluvčí společnosti Magna Lucie Mazáčová.

Autor: