Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlín zatěžuje hustá doprava. Pomůže obchvat Zálešné a lepší železnice

  9:02
V centru Zlína hlavně během dopravních špiček přibývá automobilů a kolony se tvoří na příjezdových cestách od Otrokovic či Vizovic. Městu chybí zejména obchvat Zálešné.

Doprava ve Zlíně se má v budoucnu zásadně změnit. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Petr Nováček jezdí do krajského města denně do práce. „Poslední dobou je to ale stále horší. Často jedu z Louk na Vršavu i půl hodiny, cesty jsou úplně ucpané,“ líčí muž.

Svůj podíl na tom měly v posledních týdnech stavební práce, pokládal se nový povrch na třídě Tomáše Bati (od restaurace Myslivna po Lidl), upravovaly se zastávky „Školní“ ve Štefánikově ulici a „Zahradnická“ v Prštném na hlavním tahu do Otrokovic. Tyto potíže už sice odpadly, dopravě to ale moc nepomohlo.

„Vliv má i intenzita dopravy, která se na konci roku zvyšuje a vrcholí před vánočními svátky,“ řekl Lukáš Fabián z tiskového odboru magistrátu.

„Každá dopravní stavba, která umožní odklonit ze Zlína část tranzitní dopravy, bude mít svůj význam. Přetíženému centru města, především ulicím Sokolská či Dlouhá, odlehčí obchvat Zálešné,“ dodal Fabián (o přípravách stavby obchvatu jsme psali zde).

Obchvat by se mohl začít stavět v roce 2019. Povede od nemocnice kolem čtvrti baťovských domků a napojí se u Kauflandu poblíž Vršavy na dálniční přivaděč, který se ale bude muset také teprve postavit. A hotový bude, až se dálnice D49 dostane z Hulína do Fryštáku.

Soud však před časem zmrazil její přípravu předběžným opatřením kvůli výskytu chráněných živočichů v trase. Když to dobře půjde, mohla by se začít stavět příští rok.

„Dálnice D49 není všelék, může dopravu v centru snížit tak o dvacet procent,“ odhaduje krajský radní pro dopravu Pavel Botek.

Nadějí je moderní železnice

Existují tedy jiná řešení? „Může to být elektrifikace trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic. Věřím, že lidé nebudou pohodlní a bude to pro ně řešení,“ konstatoval Botek.

Mezi Zlínem a Otrokovicemi mají jezdit vlaky každou čtvrthodinu, což by mohlo pomoci přetížené dopravní tepně. U vjezdu do Zlína po ní za osm hodin projede až 14 tisíc automobilů v obou směrech, na příjezdu od Vizovic je to necelých 10 tisíc aut. To je skoro polovina všech vozidel, která do Zlína přijíždějí.

„V okamžiku, kdy bude železnice rychlostí a komfortem konkurenceschopná individuální automobilové dopravě, začne ji využívat více lidí. Tento trend se potvrdil na hlavních železničních koridorech, kdy za rok stoupl počet cestujících o dva miliony,“ podotkl Fabián.

Státní projekt, jehož součástí je rovněž zdvojkolejnění trati Zlín - Otrokovice, a navazuje na něj výstavba dopravního terminálu, se má začít stavět nejdříve na přelomu let 2019 a 2020.

Změní se systém parkovného

Částečně by si motoristé mohli pomoci sami, kdyby nechali auto doma a více využívali MHD. Ta však musí být pro lidi atraktivní. „Kupujeme klimatizované a nízkopodlažní vozy, komfort se zvyšuje. Důležité je ale lidi přesvědčit, aby hromadnou dopravou jezdili,“ uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Josef Kocháň.

Před patnácti lety jezdil po Zlíně autem každý čtvrtý člověk, ostatní si vybrali trolejbus či autobus. Dnes je poměr úplně jiný, hromadnou dopravu zvolí jen každý třetí. Vyplývá to z průzkumu, který předcházel generelu dopravy, jenž má radnice zpracovaný.

„Naším prvním cílem je zastavit zhoršování tohoto poměru,“ uvedl před časem radní pro dopravu Josef Novák.

Podle generelu by měly čtyři nové linky MHD (z Otrokovic, Jižních Svahů, Bartošovy čtvrti a Lesní čtvrti) směřovat do baťovského areálu, kde by vedly po Vavrečkově ulici nad 15. budovou.

Trolejbusy by měly jezdit také po staré malenovické cestě, po nové trase v Přílukách a mezi Podlesím a Kocandou na Jižních Svazích. „Pomohlo by i vyčlenění jízdních pruhů pro veřejnou dopravu,“ řekl Kocháň.

A plánují se také změny v parkování. Jde o vyhrazení více míst pro rezidenty v centru a rozšíření oblasti placeného parkování.

Stání výhradně pro místní by měla vzniknout u křižovatky ulic Vodní a Dlouhá, na Santražinách či v ulicích Lešetín I a II. Pro řidiče tak bude složitější najít neplacené místo, což je také může přimět k tomu, aby využívali veřejnou dopravu.

Autor: