Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Třebíči rychle předali nádraží. Panují obavy, že budou zmatky

  10:48
V pondělí začíná školní rok. Právě v tuto dobu mění vedení třebíčské radnice narychlo provozovatele autobusového nádraží. Navíc vázne komunikace mezi odcházející a nastupující firmou. Existují proto obavy, že pondělní nápor cestujících bude ve znamení komplikací.

Autobusové nádraží v Třebíči | foto: Tiskové oddělení města Třebíč

Odmontovali z čekárny informační tabuli. A v poslední srpnový den natrvalo odešla pracovnice, která lidem radila s odjezdy autobusů. I tak vypadá rychlá výměna provozovatele autobusového nádraží v Třebíči. Vedení radnice o tom rozhodlo až minulý týden ve čtvrtek s platností hned od září.

Jako provozovatel překvapivě skončila po desítkách let firma Trado-bus, která patří do koncernu ICOM transport. Ta upozornila na nedostatky minulé smlouvy, proto bylo třeba absolvovat novou soutěž.

Novým nájemcem se stala podstatně menší společnost Tredos, což mnohé zaskočilo. Nabídla ale městu víc peněz než ICOM. Konkrétně 1,6 milionu ročně. Současný provozovatel prohrál s cenou 1,488 milionu.

„My jsme si byli vědomi, že termín je šibeniční. Já ale doufám, že komplikace nebudou. Výhodnost nabídky rozhodla, že jsme tu změnu udělali,“ uvedl starosta Třebíče Pavel Janata.

Jenže vedení společnosti ICOM transport tvrdí, že s nimi Tredos nekomunikuje. A šéf Tredosu zase říká, že by se měl ozvat končící provozovatel. Přitom rozhodně je o čem jednat.

„Je září a my neznáme podmínky pro vjezdy našich autobusů na nádraží. V podstatě nevíme nic. Předpokládali jsme, že se budoucí nájemce s námi spojí. Je tam spousta věcí. Mysleli jsme, že je nový nájemce bude chtít od nás převzít, odkoupit. Třeba informační tabule ve vestibulu. Byla tam i zkušená informátorka,“ popsal Zdeněk Kratochvíl, generální ředitel společnosti ICOM transport.

Pracovnice už od září na nádraží není a tabuli s informacemi nechal končící provozovatel odvézt.

Problém s informační tabulí

Tredos přebíral nádraží ráno prvního září. Jednatel František Pléha řekl, že ten samý den byly odeslány smlouvy ostatním dopravcům s podmínkami, jak nádraží dál užívat. Poplatky by měly být stejné, jako dříve platila firma Tredos.

Pléha věří, že nápor cestujících od nového školního roku zvládnou. A dodal, že Kratochvíl mu převzetí informační tabule nenabídl.

„V první řadě měli kontaktovat oni nás s tím, jak to bude dál. My jsme se s nimi nespojili, protože jsme teprve včera podepsali smlouvu s městem,“ uvedl Pléha.

Tredos už podle něj rychle koupil novou informační tabuli. „Zprovozníme ji v řádu hodin, možná už se tak stalo. Bude fungovat i předprodejní kancelář s potvrzováním průkazek,“ ujistil jednatel.

Starosta Janata se Tredosu zastal. Až poslední srpnový den dostal potřebné dokumenty z firmy ICOM, bez nichž na radnici nemohli podepsat smlouvu s Tredosem. Podle Janaty dostal ICOM i další dopravci návrhy smluv na užívání nádraží v první záříjový den.

Podle návrhu smlouvy se ICOM rozhodne, jak nádraží bude dál užívat. Své autobusy teď parkuje ve svém areálu v Průmyslové ulici. Na nádraží zatím normálně zajíždí i bez smlouvy.

„Byla to trochu akce kulový blesk, přestěhovali jsme se za tři dny. Naši dispečeři už na novém místě pracují, všechno jsme stihli. Na nádraží jsme nechali jízdní řády, které jsou naše. Snažíme se, aby cestující byli tímto přechodem co nejméně postižení,“ uvedl Kratochvíl.

Dal i pokyny svým řidičům. Ti mají lidem ve vozech vše vysvětlovat. A pozval úklidovou firmu, aby nádraží na konci srpna uklidila.

„Chtěli jsme ho předat se ctí,“ doplnila dcera generálního ředitele Kateřina Kratochvílová, která je šéfkou představenstva ICOM transport. Tento koncern vlastní po republice 21 nádraží, další si pronajímá. Podle Kratochvílových ale není provozování třebíčského nádraží výdělečné. „Není to žádná výhra, zisky jsme tam neměli. Jestli někdo chce dělat tuto službu za nás, tak ať ji dělá.“ dodal Kratochvíl.

ICOM provozuje 800 autobusů a 300 nákladních vozidel. Do uskupení patří kromě firem Trado-bus a Trado-MAD i ČSAD v Benešově, Jindřichově Hradci, Slaném a Ústí nad Orlicí. Firmám ICOM patří 21 nádraží a další mají v pronájmu.

Tredos podle údajů na firemním webu zaměstnává 55 lidí, kromě nepravidelné dálkové dopravy zajišťuje linkové spoje na území Vysočiny a Jihomoravského kraje.

Autor: