Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Olomoucký kraj bude kvůli prostějovskému obchvatu poprvé vyvlastňovat

  4:52
Poprvé ve své historii se Olomoucký kraj pustí do vyvlastňování. Důvodem je klíčový severní obchvat Prostějova, kde musí být pozemky vykoupené příští rok, jinak propadnou dotace, a nic se stavět nebude. S několika majiteli se však stále nedaří uzavřít dohodu, jiní zase už zemřeli.
(Ilustrační snímek)

Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMF DNES

„Na schůzce s vedením kraje jsme se shodli na tom, že proces vyvlastnění se musí rychle rozběhnout. Musíme začít co nejdříve, abychom stihli veškeré lhůty. Pan hejtman nám přislíbil, že na celou věc dohlédne,“ sdělil náměstek primátorky Prostějova Jiří Pospíšil.

Poprvé tak Olomoucký kraj začal připravovat vyvlastňování pozemků. „V současné době je v administrativním procesu zadání objednávky na vypracování geometrického oddělovacího plánu na všechny pozemky pro severní obchvat Prostějova,“ sdělila mluvčí kraje Kamila Navrátilová.

„Jakmile bude vypracován tento geometrický plán, zadá se pro účely vyvlastnění vyhotovení znaleckých posudků k pozemkům, jejichž vlastníci jsou nedohledatelní. Mělo by se jednat o osoby, které zemřely,“ dodala mluvčí. Potvrdila zároveň, že olomoucké hejtmanství zatím žádné pozemky nevyvlastnilo.

Podle náměstka Pospíšila je v současné době v drtivé většině případů s majiteli půdy už uzavřena dohoda. Osm vlastníků však úřady nedokázaly dohledat. Buď jsou po smrti, nebo nelze najít dědice. V těchto případech bude muset soud nejprve ustanovit opatrovníka a pak teprve vyvlastňovat.

„V pěti až šesti případech se s majiteli stále dojednávají podmínky. Ve třech případech už jsme blízko k dohodě. V roce 2018 to musí být vyřešeno,“ zdůraznil Pospíšil.

S vyvlastňováním se mělo začít mnohem dřív, zní z opozice

Severní obchvat Prostějova povede od obchodní zóny u výpadovky na Olomouc směrem na západ až k výpadovce na Kostelec na Hané a Konici. Podle odhadů by ho denně mohlo využívat až několik tisíc automobilů. Celkem se jedná zhruba o sto dvacet majitelů pozemků, které pod plánovanou trasou leží. Úřady jim garantují cenu 600 korun za metr čtvereční půdy.

Město a kraj však přípravu severního obchvatu Prostějova v minulých letech podcenily. Věci se daly do pohybu až v loňském roce, kdy v Prostějově vznikla speciální kancelář, která po letech váhání výkupy konečně rozjela. To kritizuje opozice. Zastupitel František Filouš věnující se severnímu obchvatu dlouhodobě varuje, že jediný nevyřešený případ může celou stavbu zhatit.

„Pokud jediný případ neskončí potřebným výsledkem, tak celá akce ztroskotá. Byla by to obrovská škoda pro životní prostředí a obyvatele města Prostějova,“ je přesvědčený Filouš. Zřízení kanceláře bylo podle něj správný krok, ale přišel pozdě.

„Už před lety jsme navrhovali, že myšlenkou na vyvlastnění u těch, kteří nechtějí prodat, by se odpovědné orgány měly vážně zabývat. Dnes je bohužel situace taková, že jsme se po několika letech vyčkávání dostali do stejného bodu,“ dodal zastupitel.

Po rušné výpadovce nyní jezdí více než 15 tisíc aut denně

Na stavbu severního obchvatu Prostějova je v Bruselu připraveno 300 milionů korun. Podle nedávného sčítání dopravy je například výpadovka z Prostějova na Olomouc, které by měl obchvat především ulehčit, druhou nejzatíženější komunikací ve městě s více než 15 tisíci automobily denně (psali jsme zde).

„Ze sčítání dopravy jednoznačně vyplynulo, že severní obchvat je prioritou. Prostějov je dopravou zahlcený,“ potvrdil náměstek primátorky Prostějova Pavel Smetana odpovědný za dopravu.

Ve sporných případech však lidé za půdu pod severním obchvatem požadují například prodej celé parcely, i když město potřebuje jen zlomek, nebo mají vysoké požadavky na cenu. Podle náměstka primátorky Prostějova Zdeňka Fišera někteří majitelé chtějí až 3 000 korun za metr.

„Ze zákona jim více než stanovených 600 korun však nabídnout nemůžeme,“ sdělil náměstek.