Cyklostezkami protkaný Prostějov nabídne stovku kol v nové půjčovně

  13:02
Již na začátku března si milovníci bicyklů z Prostějova budou moci zdarma nebo za poplatek na cesty po městě půjčit kolo. Radnice se rozhodla v rovinatém terénu, kde je tak cyklistická doprava velmi populární, odstartovat projekt sdílení kol, který už čtyři roky úspěšně funguje například v sousední Olomouci.

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Celkem sto kol, devět stálých stanovišť a další takzvaná virtuální nabídne již na začátku března všem zájemcům pilotní etapa projektu sdílení kol v Prostějově. Služba funguje tak, že si lidé zpravidla zadarmo nebo za mírný poplatek půjčí bicykl, který mohou vrátit na úplně jiném místě.

„Virtuální stanoviště jsou vlastně naše stojany, tedy městský mobiliář, kam bude možné zapůjčená kola odložit. Devět stojanů pak umístí na své náklady firma, která sdílení kol bude zajišťovat. V rámci pilotního projektu bude prvních 15 minut půjčení kola zdarma, dále se bude platit 15 korun za každou započatou půlhodinu,“ řekl náměstek primátora Prostějova Jiří Pospíšil.

Společnost, která bude kola půjčovat, již zřídila speciální web s informacemi včetně možnosti stáhnout si do telefonu příslušnou aplikaci.

V minulosti prostějovská radnice uspořádala na svých internetových stránkách ke sdílení kol anketu. Z více než 170 respondentů většina – 82 procent – projekt podpořila.

„Prostějov je město kol a myslím, že bikesharing je zajímavý projekt. Za čtvrt hodiny, kdy je půjčení jízdního kola zdarma, dojedete z jednoho konce města na druhý,“ podotkl primátor Prostějova František Jura. Projekt městskou pokladnu vyjde řádově na stovky tisíc korun.

Kola budou na sídlištích i nádraží

Firma, která bude v Prostějově kola půjčovat, už funguje v téměř třicítce zemí světa a ve více než dvou stovkách měst, jako jsou například Varšava, Berlín či Budapešť. Kola jsou vyráběná v Německu speciálně pro bikesharing.

V Prostějově budou stálá stanoviště na frekventovaných místech, například u vlakového nádraží, hlavní nemocnice, na velkých sídlištích či na náměstí. Zájemci se budou muset nejprve zaregistrovat, na celý den si lidé budou moci kolo vypůjčit za 150 korun. Bicykl si bude možné rezervovat přes aplikaci v mobilu a firma slibuje, že kola budou mít každodenní servis.

Radnice počítá s tím, že pilotní projekt bude trvat několik měsíců, podle zájmu lidí a prvních zkušeností by pak vedení města a zastupitelstvo rozhodlo, jakým způsobem dál pokračovat.

Podle náměstka Pospíšila měly firmy o vybudování bikesharingové sítě v Prostějově velký zájem. „Pro zavedení této služby hovoří i to, že ve městě máme rozvinutou síť cyklostezek,“ podotkl Pospíšil.

Město přidá další cyklostezky i podchod

Stejná firma jako v Prostějově v současnosti provozuje bikesharing také v Ostravě. V sousední Olomouci funguje sdílení kol již čtyři roky. Před dvěma lety projekt podpořila dotacemi tamní radnice.

Opoziční zastupitel Jan Navrátil projekt vítá. „Principiálně s tím naprosto souhlasím. Je to dobrá věc. Jako zastupitelé jsme k tomu však zatím podrobnější informace nedostali,“ řekl Navrátil, který je neúnavným propagátorem cyklistické dopravy a zeleně. Radnice by nyní podle něho měla hlavně dobudovat síť cyklostezek ve městě.

„Mám toho naježděno docela dost a někde chybí opravdu už jenom drobnůstky, jako jsou návaznosti nebo bezpečné přejezdy přes frekventované křižovatky či koleje,“ dodal Navrátil.

Prostějovská radnice slíbila, že dobudování sítě cyklostezek bude věnovat velkou pozornost. Nyní se staví například podchod pro cyklisty pod frekventovanou výpadovkou na Olomouc a v rozpočtu na letošní rok jsou cyklostezky v Martinákově a Okružní ulici či na sídlišti Svobody.

Další stezka pro kola navíc vznikne v úseku od ulice Brněnské až po ulici Jezdeckou. Přijde na téměř osm milionů korun.