Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nedostavěná důležitá silnice u Ostravy získala EIA. Vyhráno ještě nemá

  8:14
Řidiči toužebně očekávaný zhruba čtyřsetmetrový úsek takzvané Prodloužené Rudné získal souhlasné stanovisko EIA týkající se posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Má tak i přes průtahy o něco blíže k zahájení stavby.

Stavba Prodloužené Rudné se zastavila. Na jak dlouho? To zatím není jisté. (30. listopadu 2017) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Silnice, která odvede dopravu z přetížené ulice 17. listopadu v Ostravě-Porubě a současně bude sloužit jako dálniční přivaděč z Opavska, tím však úplnou jistotu dokončení stále nemá.

 „EIA je sice důležitý, ale jen první nutný krok k získání stavebního povolení. Mám radost, jen nejásám předčasně,“ komentoval starosta Ostravy-Poruby Petr Mihálik.

Po porubské ulici 17. listopadu, podél fakultní nemocnice a univerzity, denně i vinou nedostavěné Prodloužené Rudné průměrně projede devatenáct tisíc automobilů.

Prodloužená Rudná

Z Prodloužené Rudné zbývá dostavět „jen“ asi 400 metrů.

Z Prodloužené Rudné zbývá dostavět „jen“ asi 400 metrů.

  • Silnice, která spojuje průtah Ostravy s novou silnicí I/11 ve směru na Opavu, je v úseku přibližně 400 metrů nedokončená.
  • Fungovat má také jako součást dálničního přivaděče k dálnici D1.
  • Stavět se začala v roce 2010, vinou různých průtahů však dosud není jasné, kdy bude hotová.
  • Sdružení pro výstavbu komunikace I/11–I/57 nedávno zprovoznilo web prodlouzena-rudna.cz, na kterém vysvětluje komplikace.
  • V případě rychlého získání stavebního povolení by úsek mohl být dokončený na konci příštího roku. Vzhledem k očekávanému odporu některých lidí lze však předpokládat další zpoždění.

„Někdy je ulice zcela neprůjezdná, někdy to ještě jakž takž jde. Teď v předvánočním čase, kdy lidé mnohem více cestují za nákupy, je situace ještě horší než jindy,“ povzdychl si starosta.

EIA žádá měření hluku

Stavba už jednou EIA ve zrychleném procesu zjišťovacího řízení získala, což se však ukázalo jako nedostatečné. Vliv stavby na okolní přírodu proto muselo posuzovat ministerstvo životního prostředí.

„Proces EIA jsme zvládli za necelých pět měsíců. To je důkaz, že děláme maximum pro rychlé, ale důsledné posouzení takto důležitých projektů,“ uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec.

Souhlas ministerstva obsahuje několik podmínek, jako je například měření hluku při zkušebním provozu, přičemž nutnou součástí stavby budou také protihlukové stěny a zeleň. EIA rovněž vymezuje opatření zamezující případnému znečištění životního prostředí a neúměrnému obtěžování blízko bydlících lidí při stavbě.

Architekt se nechce vyjadřovat

Proti dostavbě Prodloužené Rudné dlouhodobě bojuje architekt Dušan Richtár. K ministerskému souhlasu se vyjadřovat nechtěl.

„Já o této skutečnosti zatím nemám žádné informace. Omlouvám se, ale ani se na téma Prodloužené Rudné nehodlám bavit. Jakékoliv mediální výstupy nemají právní relevanci a nechci se přidat na vlnu emočního informování veřejnosti,“ řekl.

Zřejmě ještě zásadnější překážkou dostavby jsou věcná břemena chůze a jízdy přes dokončovaný úsek Prodloužené Rudné k pozemkům na druhé straně komunikace. Také za tím údajně stojí architekt Richtár.

Kraj hodlá zprostředkovat jednání

Dokud však nebudou pozemky vyvlastněny, nelze vydat stavební povolení. „Podle našeho názoru se jedná jen o jeho obstrukční jednání. Opakovaně se snažíme dohodnout, ale bez úspěchu,“ konstatoval ministr dopravy Daniel Ťok.

Krajský úřad chce vyjednat setkání Richtára s vedením Ředitelství silnic a dálnic. „Doufám v nějakou rozumnou dohodu, aby se stavba dále nezpožďovala,“ řekl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák.

Nedostavěný úsek vede mezi Ostravou-Porubou a obcí Vřesina.

Nedostavěný úsek vede mezi Ostravou-Porubou a obcí Vřesina.

Autor: