Moravskoslezský kraj žádá ministerstva, aby vysvětlila průtahy s Rudnou

  19:56
Vysvětlete lidem v kraji, proč se kvůli hodnocení vlivu na přírodu, takzvané EIA, dále protahuje dostavba Prodloužené Rudné. Tak zní část výzvy krajských zastupitelů určené ministerstvům dopravy a životního prostředí, aby se veřejně vyjádřila k problému po sedmi letech stále nedokončené ostravské silnice.

Rozestavěná Prodloužená Rudná se zakonzervuje a nejméně rok a půl se tam nebude nic dít. (19. června 2017) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Prodloužená Rudná má odvést dopravu z přetížené ulice 17. listopadu v Ostravě-Porubě a současně sloužit jako dálniční přivaděč z Opavska.

Prodloužená Rudná

  • Silnice, která spojuje průtah Ostravy Rudnou s novou silnicí I/11 směrem na Opavu, přibližně 400 metrů dlouhý úsek je nedokončený.
  • Stavět se začala v roce 2010, vinou různých průtahů však dosud není jasné, kdy bude hotová.
  • Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57 nově zprovoznilo speciální web prodlouzena-rudna.cz, na kterém se vysvětlují komplikace s výstavbou.

Přitom původní návrh byl ještě ostřejší. Poté, co náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka (ODS) informoval o dvou problémech: majetkoprávních potížích a zdlouhavé přípravě hodnocení EIA, navrhl jeho předchůdce ve funkci krajského náměstka a starosta Ludgeřovic na Hlučínsku Daniel Havlík (ČSSD) usnesení, ve kterém kraj žádal, aby se ministerstva lidem v regionu za průtahy omluvila.

Hejtman: Problémem nejsou ministerstva, ale jeden člověk

Při závěrečném schvalování usnesení zastupitelstva už bylo vyjádření jemnější: výzva k omluvě se změnila na nutnost vysvětlení. „Změna se mi nelíbí, nicméně ji akceptuji. Omlouvat se zjevně nikdo nehodlá,“ zhodnotil Havlík podobu politické dohody.

Hejtman Ivo Vondrák (ANO) s výzvou zastupitelů nesouhlasil. „Byl bych nerad, aby se z Rudné stalo politikum, ačkoliv chápu, že do voleb to může být atraktivní,“ naznačil spojitost s tím, že obě ministerstva vedou ministři z hnutí ANO.

Vondrák navíc řekl, že problémem nejsou ministerstva, ale „jeden člověk, který zneužil tehdejší legislativu“. Zmínil tak ostravského architekta Dušana Richtára, s kterým se jak kraj, tak i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už delší dobu nemohou domluvit na majetkoprávním vyrovnání.

„Tvrdím, že nebýt tohoto člověka, tak by Prodloužená Rudná už stála. Ale nyní by nám nepomohla ani schválená EIA,“ dodal hejtman.

Světlo na konci tunelu?

Upozornil rovněž, že s oběma ministry, Richardem Brabcem a Danielem Ťokem, je kvůli silnici v takřka každodenním kontaktu. Náměstek Unucka řekl, že postup ministerstva dopravy a ŘSD je teď jiný než v minulosti. „Máme pravidelné informace, jak se věc hýbe, kdysi jsme jen čekali. Vidím světlo na konci tunelu.“

Usnesení s výzvou k vysvětlení průtahů podpořilo 48 zastupitelů z 51 přítomných. Proti byl jen hejtman, zdrželi se další dva zastupitelé za ANO - Radek Podstawka a Martin Schwarz.

Ministerstva výzvu odmítla. „Situaci na této stavbě popisujeme zcela otevřeně a veřejnosti ji vysvětlujeme. K tomu opravdu nepotřebujeme usnesení zastupitelů,“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Co zastupitelstvo schválilo

  • Vyjadřuje nespokojenost s dosavadním postupem Ministerstva dopravy (MD) a Ministerstva životního prostředí (MŽP) ve věci stavby "I/11 Prodloužená Rudná, hranice okresu Opava" ̈
  • Žádá MD, MŽP a ŘSD, aby koordinovaně podnikly všechny relevantní kroky v souladu s právním řádem, které povedou k urychlené dostavbě stavby Prodloužená Rudná
  • Žádá MD a MŽP, aby vhodným způsobem vysvětlila občanům Moravskoslezského kraje zbytečné průtahy, které byly v procesu EIA způsobeny
  • Žádá zařadit bod "Informace o stavu stavby "I/11 Prodloužená Rudná, hranice okresu Opava" jako pravidelný bod jednání zastupitelstva
  • Pověřuje náměstka hejtmana Jakuba Unucku, aby se v souladu s právními předpisy aktivně účastnil jednání ve věci stavby Prodloužená Rudná a podával aktuální informace zastupitelům i občanům

Zdůraznil, že už se mohlo stavět, kdyby stavbu neblokovalo několik lidí kvůli svým pozemkům. „Resort dopravy v této věci žádné chyby neudělal, naopak jsme navrhli a prosazovali způsob, jak co nejrychleji získat potřebná povolení stavby, tedy získání stanoviska EIA v takzvaném zjišťovacím řízení. ŘSD je připraveno ještě v létě předložit podklady pro kompletní proces EIA,“ doplnil Neřold.

Mluvčí ministerstva životního (MŽP) prostředí Petra Roubíčková uvedla, že za průtahy s EIA nejsou odpovědní. „Za přípravu stavby i podkladů pro úřady je vždy zodpovědný investor, v tomto případě ŘSD.“

Ministerstva se brání

Roubíčková uvedla, že ŘSD na základě vlastního rozhodnutí v květnu 2016 bez konzultace s MŽP zvolilo cestu, o které bylo přesvědčeno, že je nejrychlejší, tedy posouzení stavby v zjišťovacím řízení, které by nahradilo celý proces EIA.

„Závěr zjišťovacího řízení, které následně vydal krajský úřad v září 2016, byl ale napaden ze strany architekta Richtára. Architekt poukázal na údajně chybné zařazení silnice dle zákona o pozemních komunikacích. Aby se stavba nestala předmětem možného dlouholetého soudního sporu o tom, zda se jedná o silnici pro motorová vozidla či ne podle výkladu zákona o pozemních komunikacích, a zda tedy musí stavba projít celým procesem EIA, rozhodl krajský úřad v dubnu 2017 o postoupení dokumentace na MŽP. Tím krajský úřad zároveň potvrdil, že není možné posoudit stavbu pouze ve zjišťovacím řízení,“ popsala Roubíčková.

MŽP tak nyní čeká na dokumentaci EIA, kterou přislíbilo ŘSD předložit nejpozději do 10. července, aby se mohlo okamžitě zahájit proces EIA. Ten chce MŽP podle mluvčí ukončit v co nejkratším možném termínu, maximálně do šesti měsíců.

„Proces EIA není nejužším místem ve schvalovacím procesu výstavby Prodloužené Rudné. Právě kvůli blokaci architekta Richtára není pravomocně dokončen ani proces vyvlastnění a tak nemůže být ani zahájeno řízení o stavebním povolení, i kdyby stavba měla vydané stanovisko EIA,“ upozornila Roubíčková.

Autor: