Prodaná nevěsta zaplnila centrum Plzně, přišlo se podívat deset tisíc lidí

  11:34
Přes dvě stovky účinkujících, živá zvířata a největší divadelní jeviště v historii Plzně, taková byla páteční inscenace opery Prodaná nevěsta na náměstí Republiky v Plzni. „Příprava představení byla jako sestavování mozaiky,“ říká ředitel plzeňské opery Tomáš Pilař.

„Příprava představení pro nás byla velká výzva. Na akci takového rozsahu se Divadlo Josefa Kajetána Tyla ještě nikdy nepodílelo,“ sdělil šéf plzeňské opery a režisér inscenace Tomáš Pilař, který příběh o chytrém Jeníkovi, úlisném Kecalovi, koktajícím Vaškovi a dalších postavách zasadil tradičně do kulis české vesnice a plzeňských krojů.

Na přípravě taneční složky se vedle členů baletu DJKT podíleli folklorní soubory Mladina, Jiskra, Úsměv a Rokytka, které pro představení nastudovaly společnou choreografii. 

Na jevišti se kromě toho objevili tradiční řemeslníci, živá zvířata i osobností plzeňského veřejného a kulturního života. „Biskup Tomáš Holub se představil v roli kněze, vrchní sládek Prazdroje Václav Berka jako hospodský. Diváci ale mohli vidět například i plzeňského primátora či hejtmana Plzeňského kraje,“ vyjmenovává Pilař.

Titulní postavy Mařenky a Jeníka ztvárnili Ivana Veberová a Aleš Briscein. Jako Kecal se představil Jevhen Šokalo, v roli Vaška pak Tomáš Kořínek. Za hudebním nastudováním stál šéfdirigent plzeňské opery Norbert Baxa. Slavnou scénu, příchod a vystoupení komediantů na začátku třetího dějství obstaral plzeňský spolek Žonglér.

Představení se připravovalo téměř rok. „Bylo to jako sestavit mozaiku. Každý její dílek představovaly desítky i stovky hodin práce jednotlivých souborů na zkušebnách, výroba kulis a kostýmů v divadelních dílnách a podobně. Na náměstí jsme měli tři dny na to, abychom tyto jednotlivé dílky dali dohromady,“ uzavírá Pilař.

Spojení Prodané nevěsty a plzeňského kroje se datuje od premiéry její čtvrté a definitivní verze 25. září 1870 v Prozatímním divadle v Praze. V oblečení typickém pro plzeňský venkov tehdy vystoupil Václav Soukup, představitel Jeníka. O dvanáct let později Národnímu divadlu, které na činnost divadla Prozatímního navázalo, věnoval 22 plzeňských krojů jeho tehdejší intedant a rodák z plzeňských Skvrňan Josef Škarda.

Autor: