Není voda, přesto přívoz ve Velkém Březně posadila na břeh velká vlna

  7:28
Loď na suchu a sezona téměř na odpis. Velké problémy letos provázejí přívoz přes řeku Labe ve Velkém Březně nedaleko Ústí nad Labem. A nemůže za to současná mimořádně nízká hladina řeky, při které také nemůže plout, ale vlna způsobená krátkodobým mimořádným zvýšením hladiny řeky.

Už několik dní „sedí“ prám na břehu a ani sami majitelé zatím nevědí, kdy se jej podaří vrátit zpět na vodu.

Poslední červnovou neděli vypustilo Povodí Vltavy neplánovaně Hořínský kanál, což je průplav mezi středočeskými Vraňany a Mělníkem. Následkem nečekané velké vlny se už nějakou dobu odstavený přívoz dostal na břeh.

„Teď je v podstatě situace neřešitelná. Dokud se nezvedne hladina Labe, nelze přívoz zprovoznit. Navíc hrozí zničení celého přívozu, protože sedí na kamenech. Bez velkého jeřábu s ním nikdo nehne,“ popisuje nepříjemnou situaci spolumajitel přívozu Jiří Štěpánek s tím, že o mimořádné vlně nevěděl, jinak by prý vyvázání přívozu uzpůsobil krátkodobému zvýšení hladiny.

Podle informací z Povodí Labe se opravdu nejednalo o plánovanou vlnu, která by byla v souladu s případnou plavbou lodi.

„V neděli se začal vypouštět Hořínský kanál kvůli stavebním činnostem. Tím došlo ke zvýšení průtoku a střekovská zdymadla musela v pondělí ráno zvýšit odtok vody. Hladina Labe se na ústeckém Střekově v jednom momentě zvedla zhruba o čtyřicet až padesát centimetrů, v Děčíně pak už vlna měla zhruba do 30 centimetrů,“ uvedl Jiří Petr, vedoucí Vodohospodářského dispečinku Povodí Labe v Hradci Králové.

Jiří Petr dodal, že obecně mají uživatelé vyvazovat lodě tak, aby byli i na tyto mimořádnosti připravení a nedošlo ke škodám. „Pokud se stane taková neplánovaná záležitost, což se na vodní cestě stává, měl by být na to každý připravený,“ podotkl.

Koncem května zastavil přívoz uvolněný kotevní úvaz

Během krátké doby jde už o druhou komplikaci. Koncem května zastavil přívoz, který spojuje Velké Březno s Povrly, uvolněný kotevní úvaz. Ten drží loď na správném místě a umožňuje jí zdolávání řeky.

Velkobřezenský prám, který uveze i několik aut najednou, je totiž takzvaný upoutaný přívoz, který nemá motor a ke svému pohybu využívá proud vody. Příčina uvolnění úvazu zatím není známá, mohlo ho však způsobit i poškození od plavidla, které se pohybovalo v místech, kde nemělo.

Na suchu začalo lano korodovat a je nepoužitelné

„Nové lano již máme objednané. To původní, které jsme chtěli opět použít, totiž částečně vytáhli ven z vody rybáři, aby se jim o něj nezachytávaly háčky. Lano na suchu začalo korodovat a je už nepoužitelné. Dokud leželo ve vodě, bylo to dobré, na vzduchu mu ale stačí jen pár dnů a ničí se,“ říká Štěpánek.

Škodu na laně i jeho novou montáž zatím vyčíslil na více než šedesát tisíc korun. K tomu bude potřeba připočíst dalších zhruba padesát tisíc korun za kontrolu, až se dostane prám zpět na vodu.

Velkou otázkou však podle spolumajitele zůstává, jak vše vlastně dopadne. Zda nejstarší přívoz na Labi, který provozují bez jakýchkoli dotací, nebude nakonec poškozený tak, že bude zralý do šrotu.

Autor: