Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podél přivaděče od Kyšic až k Ejpovicím roste plot. Zvěř ho nepřeskočí

  17:22
Po dvaceti letech provozu bude jízda po dálničním přivaděči z Plzně do Ejpovic bezpečnější. Ředitelství silnic a dálnic podél silnice dodělá chybějící více než tři kilometry plotu proti zvěři, a to od Kyšic až k Ejpovicím.

Podél přivaděče z Plzně do Ejpovic roste plot proti zvěři. (27. 11. 2017) | foto: Petr Ježek, MF DNES

Když silničáři přivaděč v roce 1997 otevírali pro auta, plot proti zvěři lemoval jen lesní úsek mezi Plzní a výjezdem z lesa u Kyšic. Zbytek čtyřproudové komunikace zůstal nechráněný, což se záhy projevilo na srážkách aut zejména s divočáky a srnčí zvěří.

Policisté k takovým karambolům nejezdili jen v prvních měsících a letech, do statistik přibyly případy i letos.

Proč k výstavbě plotu dochází až nyní? Podle šéfa plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Zdeňka Kuťáka je vysvětlení jednoduché. Na některých silnicích byla totiž zvýšena rychlost a v kombinaci s přemnožením divoké zvěře začala být situace v některých místech dramatičtější.

„Protože ploty nebyly postavené podél všech takových komunikací v zemi, vznikl speciální program. V celé České republice se teď staví stejný typ plotu. Důležitá je nejen jeho výška, ale i zabezpečení, aby jej zvěř nepodhrabala,“ vysvětlil Zdeněk Kuťák.

V současné době mají stavbaři po obou stranách dálničního přivaděče hotové základy, ve směru od Plzně do Ejpovic už mají zabetonované trubky, na které budou natahovat pletivo.

Zvířecí záchranář Pavel Moulis z Rokycanska oplocení dálničního přivaděče do Ejpovic vítá. „Určitě je to cesta správným směrem, protože silnice je velice frekventovaná a stále je tam poměrně dost nehod se zvěří. Nejde jen o srážky s divokými prasaty, ale byl tam i muflon, co vím,“ řekl Moulis.

Z bezmála pět kilometrů dlouhého přivaděče plot dosud lemoval jen necelé dva kilometry od okraje Plzně u mimoúrovňového křížení se silnicí z Božkova na Červený Hrádek po konec lesního úseku před sjezdem na Kyšice a Letkov, na bývalou hranici okresů Plzeň-město a Plzeň-sever. Dál na Ejpovice ale plot chyběl.

Zvěř se pohybuje podle svých pravidel

Z databáze aplikace www.srazenazver.cz, ve které jsou průběžně aktualizované informace o přejetých a sražených zvířatech, vyplývá, že v dosud neoploceném úseku jsou nejčastější srážky aut se srnčí zvěří.

Jenže z databáze vyplývá, že několik srážek se srnčí zvěří bylo na přivaděči i u oploceného nájezdu ze silnice z Božkova a Červeného Hrádku. Podle zvířecího záchranáře Pavla Moulise to ale není nic překvapivého.

„Zvěř se pohybuje podle svých pravidel, maximálně využívá stezky, které si udělá. Když dojde k plotu, hledá si nejbližší. Tak se může stát, že se od neoplocené silnice dostane po nájezdu až na přivaděč. Problémem bývá, když je třeba po nehodě oplocení poškozené. Aby se zabránilo srážkám se zvěří, musí být plot co nejdříve opravený,“ vysvětlil Moulis.

Stejný plot jako na přivaděči z Plzně do Ejpovic nechají silničáři vystavět příští rok i u přivaděče na Klatovy. Plot bude v majetku silničářů, ti se o něj budou také starat.

Autor: