Pardubický Prior je na prodej, Tesco si v budově ponechá potraviny

  12:02
Maloobchodní řetězec Tesco prodává obchodní dům v Pardubicích. Z někdejšího Prioru ale chce odejít jen částečně, počítá totiž se zachováním prodejny potravin. Stěžejní stavba československého brutalismu na Masarykově náměstí není dodnes památkově chráněná.

Budova pardubického Prioru stále není památkou. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Z pohledu Teska je prodej plánovaným krokem k naplňování strategie, v rámci které se britská síť hodlá více soustředit na svou maloobchodní činnost.

Tesco už dříve prodalo například hypermarket v Hradci Králové, centrum v pražských Letňanech, pozice také částečně vyklidilo i z pražského OC Smíchov. Letos dokončilo i prodej obchodního domu v centru Prahy, který byl známý jako Máj.

Fotogalerie

„Stejně jako v případě dalších našich obchodních domů by se jednalo o prodej celé budovy, ve které bychom si následně ponechali v pronajatých prostorech náš obchod s potravinami,“ uvedl k chystanému prodeji tiskový mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček.

Je pravděpodobné, že Tesco bude fungovat dál v přízemí, zatímco první patro by mohlo sloužit po přestavbě pro další obchody sousedního Atrium Paláce Pardubice.

Koukolíček to ale nechtěl komentovat. „Zatím nedošlo k prodeji objektu, proto je tedy předčasné předjímat další kroky,“ uvedl.

Zástupci Atrium Paláce Pardubice na dotaz k případné koupi obchodního domu neodpověděli.

Dům, který v centru města vyrostl před 45 lety, byl ve své době symbolem pokroku. Navíc ve srovnání s jinými obchodními domy, vznikajícími ve stejné době, byl vkusný a architektonicky zajímavý. Jeho příběh se začal psát v druhé polovině 60. let.

Původním autorem domu byla Anděla Drašárová, spolupracující s Michalem Sborwitzem. Jednoduchý hranol na skeletovém železobetonovém modulu ale realizační firma odmítla.

„I přes změnu realizační firmy došlo rovněž ke změně celého projektu. Dům bylo nutné v šibeničním termínu při zachování stejné podlažní plochy i ceny předělat na ocelový skelet,“ popisuje vznik obchodního domu Petr Ulrich v publikaci Obchodní dům Prior/ Kotva, kterou loni vydal Národní památkový ústav s Českým vysokým učením technickým v Praze.

Úkolu se zhostila architektka Růžena Žertová, jejímž je patrně nejvýznamnějším návrhem. Krychlová budova je typická svou barvou, která údajně odkazuje na červený znak města. Osmiúhelníková okna zase symbolizují plástve medu, připomínají tak pardubickou perníkářskou tradici. Podlaha v přízemí je z kubánského mramoru.

Hlavní stavba československého brutalismu

Podle památkářů jde o stěžejní stavbu československého brutalismu s důrazem na čitelnost konstrukce a působení použitých materiálů. Nicméně na rozdíl od obchodního domu Kotva, který byl letos v dubnu prohlášen za kulturní památku, chráněn není.

O autorství konceptu fasády se dodnes vedou spory. Žertová se údajně inspirovala fasádním řešením, s nímž přišla Alena Šrámková, upozornil ve své publikaci Ulrich.

Výstavba probíhala v letech 1971 až 1974 a celková cena byla šedesát milionů korun. Ročně měl obchodní dům naplánovaný obrat 280 milionů korun.

Prior měl první eskalátory v Pardubicích. Unikátem byl i hlavní vchod se spouštěcím skleněným portálem. Aby mohl být trvale otevřen za každého počasí, musely zde výkonné ventilátory vzduchotechniky vytvořit vzduchovou clonu. Obchodní dům si dlouhá léta zachovával svoji původní tvář.

V roce 2008 se však k východnímu průčelí připojila budova Afi Paláce a stavbu tím znehodnotila. Rozměrná a architektonicky bezcenná novostavba odsunula někdejší Prior z otevřeného Masarykova náměstí a téměř ho ukryla před zraky kolemjdoucích. Nové nákupní centrum bohužel absolutně nerespektuje výraz, členitost ani barevnost originálního návrhu Růženy Žertové.

V roce 1992 koupila Prior americká společnost K-Mart. O šest let později se stala jeho majitelem britská firma Tesco, která jej vlastní dodnes. Hlavní vchod Prioru už neexistuje, protože byl v roce 2008 spojen s nákupním centrem, které nyní nese název Atrium Palác Pardubice.