Ústí přichází o miliony, nevybírá pokuty za přestupky v tunelech na D8

  7:06
O miliony korun ročně přichází město Ústí nad Labem. Už déle než patnáct měsíců totiž nevybírá pokuty za přestupky řidičů v tunelech Panenská a Libouchec na dálnici D8 nedaleko hranic s Německem. Za vše může spor mezi magistrátem a policií.

Tunel Panenská na dálnici D8, kde je rychlost omezená na 80 kilometrů v hodině. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Ačkoli se v tunelech rychlost úsekově měří už od srpna 2017 a ústecký magistrát by měl jako pověřený úřad sankce od té doby vymáhat, dosud tak neučinil. Radary jsou zatím pouze „na ozdobu“.

„Pokuty nevybíráme, protože nám není nic oznamováno,“ sdělila k situaci mluvčí města Ústí nad Labem Romana Macová.

Rychlost na dálnici měří policie a ta podle zjištění MF DNES skutečně přestupky na radnici v Ústí neposílá. Za vším prý stojí procesní nejasnosti

„Se správcem komunikace jsme připraveni ke spuštění systému. Vzhledem k tomu, že ale do současné doby nedošlo s ústeckým magistrátem ke shodě na procesním postupu řešení a přebírání záznamů pořízených tímto systémem, jenž potvrdilo i ministerstvo dopravy, nejsou nyní tyto přestupky stále řešeny,“ potvrdila mluvčí policie Eva Kropáčová.

Zjednodušeně řečeno, magistrát skutečně data z radarů nedostává, jelikož nesouhlasí se standardním postupem, který funguje v ostatních krajích.

Systém měření a vyřizování tisíců přestupků už běží například ve Vlašimi, Velkém Meziříčí, Rosicích, Ostravě či v Přešticích u Plzně, kam směřují data z měření rychlosti v tunelu Valík na dálnici D5. 

Zdejší dopravní odbor jen v loňském roce řidičům poslal pokuty za 1,1 milionu korun. Ústí se tak připravuje o nemalé částky.

Ministerstvo dopravy magistrát už před rokem vyzvalo, aby se urychleně dohodl s policií na automatickém předávání dat z úsekového měření a začal pokuty rozesílat. 

Budeme se řídit rozhodnutím kraje, říká magistrát

„Z našeho pohledu zde není žádná právní či metodická nejasnost. Automatizovaný systém zpracování přestupků z úsekového měření je běžná praxe, která v řadě měst funguje. Jde pouze o to, aby se Ústí na věc připravilo a dořešilo technické otázky s policií. Apelujeme na konstruktivní dohodu všech dotčených stran tak, aby se veškeré rozpory v co nejkratší lhůtě odstranily,“ vyzval tehdy město mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Situace se ale stále nezměnila.

Podle Macové se bude ústecký magistrát ve věci řešení přestupků v tunelech na D8 řídit rozhodnutím nadřízeného orgánu, tedy rozhodnutím krajského úřadu. 

„K tomu ale Ústí nemá důvod. Krajský úřad je sice nadřízeným orgánem magistrátu v agendě přestupků, ale k vyřizování odvolání. Důvody, proč město nevybírá pokuty, vám budou muset osvětlit tam,“ odpověděla na dotaz MF DNES mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Standardně jsou záznamy hromadně odesílány na pověřené obce. „A to i z tunelu Radejčín v katastru Lovosic, kde byl systém spuštěn 1. září letošního roku,“ přiblížila za policii Kropáčová

Jak dodala, právě v Lovosicích vše funguje bez problémů. To potvrdil i referent odboru dopravy Městského úřadu v Lovosicích Lukáš Friedrich. „Rychlost v tunelech Prackovice a Radejčín měří policie, která nám zjištěné přestupky předává k dořešení,“ popsal, jak proces probíhá.

Chystá se jednání policie s městem

Nabízí se tedy otázka, zda by úřad v Lovosicích nemohl řešit i přestupky v tunelech Panenská a Libouchec, když to Ústí nad Labem nedělá. 

„V tuto chvíli k tomu není důvod. Procesně by nebylo vůbec jednoduché, aby Lovosice vykonávaly správní agendu na území jiného města, musela by se k tomu uzavírat veřejnoprávní smlouva,“ vysvětlila Fraňková.

Navíc se prý blíží finální dohoda mezi ústeckým magistrátem a dopravní policií. „Oslovili jsme nové vedení města. V průběhu ledna máme naplánované nové jednání, na kterém – doufáme – najdeme v této věci společnou řeč,“ doplnila mluvčí policie Eva Kropáčová.

Přestože město pokuty za rychlou jízdu v tunelech dál nevybírá, neměli by si prý řidiči myslet, že jim za ni nic nehrozí. Naopak. 

„Na dálnici samozřejmě dál měříme rychlost i pomocí našeho služebního vozu Škoda Superb, který je denně v provozu,“ podotkl šéf krajské dopravní policie Jiří Ušák.

Ročně podle něj policisté evidují na D8 desítky případů překročení povolené rychlosti. „Každý rok se najde i dobrodruh, který tudy jede přes 200 kilometrů v hodině,“ řekl Ušák.

I přesto je však podle něj dálnice jednou z nejbezpečnějších komunikací v republice. 

„Letos jsme zde za jednáct let provozu zaznamenali první usmrcenou osobu. Statisticky se jedná o jednu z nejbezpečnějších komunikací. Nehodovost je tu naprosto zanedbatelná,“ dodal Ušák.

Autor: