Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavbu kruhové křižovatky v Přestanově brzdí podloží a kanalizace

  10:36
Stavba kruhové křižovatky v Přestanově na silnici I/13 mezi Ústím nad Labem a Teplicemi se zastavila. Dělníci pod asfaltem nečekaně narazili na betonové desky a žulové kostky, které zde vůbec neměly být. Také inženýrské sítě vedou jinudy, než uváděl průzkum.

Nedokončená kruhová křižovatka blokuje přestanovskou silnici již několik měsíců. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Nalezení poničené betonové desky a žulových kostek po odfrézování asfaltu si vyžádalo změnu řešení. Jsou dvě varianty, buď ji ponechat a opravit, nebo ji odstranit,“ přiblížila Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby za více než 20 milionů korun.

Fotogalerie

„Pro rozhodnutí je nutné varianty posoudit podle zákona o zadávání veřejných zakázek, zda je změna přípustná,“ dodává Ledvinová.

Změna během výstavby podléhá zákonu o zadávání veřejných zakázek a ŘSD přiznává, že její projednání je složité. Výsledek může mít vliv na zvýšení ceny i termín dokončení.

Stavitel, tedy firma Swietelsky - Dopravní stavby Západ, dostala za úkol odebrat vzorky a provést laboratorní zkoušky.

Výsledek bude podkladem pro změnu projektu. „Při stavbě se vyskytlo několik problémů, které dokumentace nepředpokládala. Věřím, že do konce týdne budeme mít varianty pokračování stavby hotové,“ řekl Petr Vacek, vedoucí úseku výstavby chomutovské správy ŘSD.

„Časově v tuto chvíli stavbu ovlivňuje zhotovitel, který dokumentaci připravuje. Aktuální termín dokončení je stále na jaře 2018. Konečný harmonogram prací bude možné aktualizovat až po schválení vybrané varianty řešení. Do současné doby zhotovitel nepožádal o změnu termínu dokončení,“ uvedla Ledvinová.

Podle informací MF DNES ovšem stavitel už o změnu termínu žádal opakovaně, bez jakékoli odezvy. Stavbu navíc komplikuje fakt, že pod celou křižovatkou je propadlá dešťová kanalizace v nevelké hloubce.

„Tato hloubka je natolik zásadní, že by mohla ovlivnit stav povrchu křižovatky. K tomu se přidal ještě nevyhovující stav kanalizace. Nepředvídatelné práce spojené s opravou opět mohou ovlivnit termín dokončení,“ sdělila mluvčí.

Křižovatkou u Přestanova denně projede více než dvanáct tisíc aut a je to místo vážných dopravních nehod. Stavba kruhového objezdu se plánuje od roku 2008, začala letos v květnu.

Obec nemůže stavět ani chodníky

O prvních komplikacích v podloží se ví od června. „Problémy se pak řešily i v červenci a září. Jasno by mělo být v nejbližších dnech,“ sdělila Miroslava Bechyňová, starostka Přestanova.

Kvůli komplikacím obec nemůže stavět chodníky a osvětlení u křižovatky, protože není jisté, jak vysoko nakonec budou obrubníky.

„Nyní nás nejvíce trápí propadlá kanalizace, protože kvůli tomu se u křižovatky musí jezdit jedním pruhem a v době špičky se na ni velmi špatně najíždí,“ přiblížila starostka.

Přestože před každou stavbou se na místě dělají průzkumy, jen letos muselo ŘSD v kraji vyřizovat sto změn. Například žulové kostky se nečekaně objevily pod teplickou Masarykovou ulicí, hned několik změn bylo nutné udělat při stavbě děčínské Vilsnické spojky.

„Nedokážeme ovlivnit informace od třetích stran, například když se objeví inženýrské sítě v místě, kde být neměly,“ vysvětlil ředitel chomutovské správy ŘSD Martin Vidimský.