Dostavba D1 nabere kvůli přesunu na jiný úřad další zpoždění až osm měsíců

  4:52
Obavy, že stěhování spisu k dostavbě posledního úseku dálnice D1 z Přerova do Říkovic přinese zdržení stavby, se potvrdily. Stavební úřad v Olomouci, který vše dostal na stůl kvůli podezření, že ten přerovský je podjatý, přerušil až na osm měsíců řízení o změně územního rozhodnutí.

Ilustrační snímek | foto: Miloslav Jančík, MAFRA

Na to, že přerovští úředníci jsou takzvaně systémově podjatí, upozornili zástupci ekologického hnutí Děti Země. Krajský úřad, který jejich námitku posuzoval, jim dal za pravdu a rozhodování o finálních deseti kilometrech D1 svěřil magistrátu v Olomouci. Zatímco Přerov se už před třemi měsíci chystal územní rozhodnutí vydat, Olomouc nyní žádá doplnění dokumentace.

„Není to tak, že by ve spise něco chybělo, ale jelikož byl za podjatý prohlášen celý přerovský magistrát, musí se znovu vypracovat i závazná stanoviska dotčených orgánů, tedy odborů, které se ke stavbě vyjadřovaly. Aktualizovat se musejí také seznamy vlastníků pozemků,“ vysvětlila vedoucí olomouckého stavebního úřadu Eva Hyravá.

Olomoucký úřad přerušil územní řízení až do května příštího roku. Pokud však Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, dodá aktuální podklady dřív, bude řízení také dřív pokračovat. ŘSD už o nová závazná stanoviska požádalo.

„Podobná komunikace s úřady je pro nás běžná. U každé stavby, zvlášť dálniční, je ale takové zdržení špatně,“ komentoval nejnovější vývoj mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Stále nejsou vykoupeny všechny pozemky, pomoci má vyjednavač

Zástupci Dětí Země jsou spokojení. „Postup stavebního úřadu v Olomouci je podle našeho názoru správný a korektní. Pokud po prostudování žádosti o vydání změny územního rozhodnutí pro dálniční obchvat Přerova z března 2017 zjistil v září 2018, že nemá všechny potřebné náležitosti, tak řízení do května příštího roku přerušil,“ uvedl předseda hnutí Miroslav Patrik.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní část Dluhonice. Pro zvětšení klikněte.

Jeden z chybějících úseků dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má mimo jiné vést přes místní část Dluhonice. Pro zvětšení klikněte.

Propojovací úsek dálnice mezi Přerovem a Říkovicemi se měl začít stavět letos na jaře. To, že to není reálný termín, bylo jasné už loni, kdy Děti Země napadly rozhodnutí, kterým krajský úřad povolil výjimku pro zásah do biotopů zvlášť chráněných druhů živočichů. Námitkami ekologů se zabýval krajský i Nejvyšší správní soud, ale ekologům nakonec za pravdu nedaly.

Děti Země však nejsou jedinou komplikací dálnice. Faktem je, že ŘSD se dosud nepodařilo vykoupit všechny potřebné pozemky. Komplikovanost celého případu už přiměla ministra dopravy Dana Ťoka k tomu, aby najal vyjednavače, který má pomoct dotlačit D1 u Přerova do zdárného konce.

Jako svého zmocněnce ministr jmenoval Davida Čermáka, bývalého šéfa ŘSD, jenž je známý tím, že na stavbě dálnice D11 do Hradce Králové ukončil letitý spor státu s farmářkou Ludmilou Havránkovou.

Snad už obstrukce skončí, říká primátor Přerova

Primátor Přerova Vladimír Puchalský si od Čermákova angažmá slibuje i to, že ukončí „obstrukce“ Dětí Země.

„Byl bych rád, kdyby pan Čermák přiměl Děti Země, aby opustili svá stanoviska a nechali proces územního rozhodnutí a stavebního povolení doběhnout do konce. Můj názor je setrvalý – v jejich jednání nevidím nic jiného než obstrukci,“ řekl Puchalský, který je už dlouho kritikem tohoto ekologického hnutí.

Jeho veřejná prohlášení na adresu spolku byla i jedním z hlavních důvodů, proč krajský úřad svěřil rozhodování o posledním úseku D1 do Olomouce.

Čermáka jako supervizora nad dokončením dálnice vítají i zástupci ŘSD. „Tato stavba je posledním úsekem D1, který ještě nebyl postaven, tudíž je naprosto klíčový pro celý tah mezi Brnem a státní hranicí u Ostravy. Je tam dost problémů, s nimiž bojujeme. Jakýkoliv vstup, který nás posune k realizaci stavby, je výborný,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.