Výkupy pro budoucí přeložku u Náchoda váznou, spolek hrozí další blokádou

  16:50
Příprava nové přeložky silnice z Náchoda na Broumov, která má obejít Malé Poříčí u Náchoda, vázne na výkupech pozemků. Po silnici denně projede deset tisíc aut a obyvatelé ji před necelými třemi lety zablokovali, čímž si vymohli vzkříšení pozastaveného projektu.

Kolem odlehlých domů v Malém Poříčí povede trasa přeložky silnice. | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

S penězi není problém, Královéhradecký kraj však naráží u vlastníků asi stovky pozemků. Jen 9 z nich vyslovilo souhlas se stavbou, 16 je proti ní a o bližší kontakt se zbývajícími se teprve silničáři budou pokoušet. 

Kraji nenahrává ani to, že dříve vykupoval pozemky za 465 korun za čtverečný metr, zatímco podle loňského znaleckého posudku by cena mohla být zřejmě jen na 180 korunách. 

Fotogalerie

„Můj strýc je jedním z majitelů, kterým kvůli přeložce seberou i pozemek u domu. Nikdo nás nekontaktoval od doby, co se kdysi dávno konaly výkupy, což jsme samozřejmě odmítli. Jak se jedněm lidem v Malém Poříčí stavbou nové silnice uleví, tak naopak nás to ovlivní negativně. Já budu mít novou silnici sto metrů za domem,“ stěžuje si Edita Grežová, jejíž rodina žije v dosud poklidném místě za řekou Metují. 

Nemluví o žádných finančních požadavcích, ale má výhrady k tomu, že silničáři s lidmi nejednají osobně, jen dopisy, a že jim ani neposkytli podrobnosti k budoucí stavbě. Má také obavy z toho, zda nová silnice nezhorší situaci v době záplav na řece.

Zástupci spolku Obchvat Náchoda se po blokádě na podzim 2015 sešli s vedením kraje. Když jim tehdy bývalý hejtman Lubomír Franc (ČSSD) slíbil, že budou pokračovat výkupy pozemků v následujícím roce, spolek upustil od další blokády. Teď však říká, že kraj slib nesplnil a on mu tak nejméně jednu blokádu dluží. Rozhodnou o ní případně letos v srpnu až podle toho, zda silničáři rozhýbou výkupy pozemků.

„Iniciovali jsme jednání s městem, krajem, silničáři o příznivějších podmínkách výkupů pozemků pro prodávající. Výkupy pozemků zhruba za 10 milionů korun se v minulosti vykupovaly hned po vkladu do katastru nemovitostí. Dnešní stav, pokud se nezmění, je, že vlastníci dostanou peníze až po stavbě, kolaudaci a definitivním zaměření stavby. A to je teda kdy?“ podivil se předseda spolku Obchvat Náchoda Jan Chaloupka. 

Podle něj proto hrozí, že obchvat Náchoda vznikne rychleji než přeložka a budou z toho plynout dopravní problémy.

O kupní ceně později

Podle spolku by bylo nejlepší postupovat s výkupy jako dříve. Silničáři jako kompromis navrhovali vyplatit vlastníky nejdříve po stavebním povolení pro silnici.

Přeložka silnice II/303 v délce 3,6 kilometru bude stát 430 milionů korun a spojí Náchod s Hronovem. Povede z náchodské Bělovsi, kde bude ústit obchvat Náchoda, přes Malé Poříčí do Velkého Poříčí a napojí se na trasu dnešní silnice nedaleko mostu Železňáku. I když stavba má platné územní rozhodnutí už deset let, kraj ji před lety pozastavil. Vznik přeložky totiž kraj vázal až na dostavbu obchvatu Náchoda, kterou má na starosti Ředitelství silnic a dálnic. Teprve loni obchvat dospěl k platnému územnímu rozhodnutí.

Přeložka má vést až za řekou poblíž hranice s Polskem.

Přeložka má vést až za řekou poblíž hranice s Polskem.

Vedení kraje tvrdí, že je důležité, že se začal stavět další úsek dálnice D11 u Jaroměře. K tomu poslanci prosazují, aby se stavby obchvatu Jaroměře i Náchoda dostaly do zákona. 

Podle radního pro dopravu Martina Červíčka by přeložka v Malém Poříčí mohla získat stavební povolení už do konce tohoto roku, ale k tomu je potřeba souhlas od vlastníků pozemků. Proto apeloval na spolek, ať pomůže s přesvědčováním vlastníků. Ti už jednou dali souhlas k územnímu rozhodnutí, podle současné legislativy ho ale musí ještě jednou zopakovat. O kupní ceně za pozemky se vlastníci se silničáři budou dohadovat později. 

„Celý proces je asi opravdu trošku narušen rozhodováním z roku 2008. Stalo se něco, co předběhlo dobu, a tak došlo k výkupům za 465 korun za čtverečný metr. My jsme se k tomuto problému dostali v radě kraje v březnu 2017. Tehdy jsme rozhodli, že jakmile bude debata s vlastníky pozemků v trase této přeložky, minimálně budeme jednat, že bychom chtěli odkoupit pozemek podle znaleckých posudků po dokončení stavby. Tehdy se změní z louky v zastavěnou část a bude mít určitou hodnotu,“ uvedl radní Martin Červíček (ODS).