Na přejezd, kde při střetu auta s vlakem zemřelo malé dítě, dají závory

  14:34
Drážní inspekce doporučuje železniční přejezdy v Chrástu na Plzeňsku a ve Staňkově na Domažlicku doplnit závorami. K tomuto závěru dospěli odborníci při vyšetřování tragických nehod, při kterých loni zemřeli dva lidé. Přejezdy jsou zabezpečeny jen výstražnými červenými světly a řidiči je nerespektovali.

Tragická nehoda na Domažlicku. Ve Staňkově se střetlo osobní vozidlo s vlakem. Kolizi nepřežil rok a půl starý chlapec. | foto: Policie ČR

První tragédie se stala 4. června v půl deváté ráno na přejezdu v Chrástu, kde se kříží lokální trať z Radnic se silnicí vedoucí do Dolan.

Podle strojvedoucího jel řidič fordu souběžně vedle vlaku, a pak na přejezdu zajel přímo před něj. Červená výstražná světla přitom blikala.

„Osobní vlak tlačil vozidlo po nárazu ještě 118 metrů před sebou,“ uvedl tehdy na místě Jaromír Kacerovský, inspektor Správy železniční dopravní cesty.

Devětapadesátiletý řidič, který jel v autě sám, zůstal ve voze zaklíněný. Hasiči ho museli vyprostit. Na místě byl i vrtulník letecké záchranné služby. Po neúspěšné resuscitaci řidiče se vrátil na základnu prázdný.

„I přes veškerou snahu zasahujících složek záchranářů a dlouhotrvající resuscitaci muž zemřel,“ uvedl tehdy mluvčí záchranářů Martin Brejcha.

Po stažení dat z řídicího stanoviště vlaku inspektoři nezjistili, že by strojvedoucí někde překročil povolenou rychlost, plně funkční bylo i zabezpečení přejezdu. To potvrdili také svědci.

Vyšetřovatelé v následujících dnech ještě prověřovali, zda řidiče neoslnilo slunce takovou intenzitou, že přehlédl nejen červená blikající světla na přejezdu, ale dokonce i samotný vlak.

Tragédie na přejezdech

Tuto variantu ale také vyloučili. „Po celou dobu jízdy po místní komunikaci směřovaly sluneční paprsky k řidiči osobního auta z levé strany pod úhlem 60 stupňů. Jejich intenzita však nebyla taková, aby mohly mít oslňující účinek na řidiče osobního auta a zapříčinit snížení vnímání světelné výstrahy,“ napsali inspektoři do zprávy, kterou zveřejnili.

Podle jejich závěru je příčinou tragédie to, že motorista nerespektoval světelnou a zvukovou výstrahu.

Ke stejným závěrům došli drážní inspektoři i při vyšetřování druhé nehody, která se stala 11. července ve Staňkově. Tam vjelo na přejezd s blikajícími červenými světly osobní auto, nehodu nepřežilo malé dítě v sedačce na zadním sedadle.

Záchranáři tehdy do nemocnic rozvezli ještě tři další zraněné. Řidičku policisté před několika dny obvinili. Strojvedoucí podle závěru vyšetřování neměl sebemenší šanci nehodě zabránit. Ze závěrečné zprávy vyplývá, že červená světla na přejezdu blikala nejméně půl minuty před příjezdem vlaku.

Stejně jako v případu z Chrástu, i přejezd ve Staňkově doporučuje drážní inspekce dovybavit ještě závorami. „Závorová břevna z hlediska optické zábrany sníží pravděpodobnost, že motorista, který nereaguje na světelnou signalizaci, vjede na železniční přejezd,“ argumentují experti drážní inspekce.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař uvedl, že doplnění závor na přejezd v Chrástu není v plánu. „Je to s ohledem na traťovou rychlost i minimální intenzitu dopravy,“ řekl Tesař.

Jiná situace je ve Staňkově, kde je přejezd na hlavní trati z Plzně do Německa. „Rekonstrukce přejezdu spojená s doplněním závor se plánuje v rámci revitalizace tratě Plzeň – Domažlice,“ uvedl Pavel Tesař.

Vysvětlil, že doplnit závory na stávající přejezdy není nic jednoduchého, byť to tak na první pohled může vypadat.

„Znamená to změnu ovládacích prvků, přemístění počítačů náprav, novou kabelizaci. Na stávající stojany nelze závory namontovat. Náklady se pak blíží částce na výstavbu úplně nového zabezpečovacího zařízení přejezdu,“ vypočítal Pavel Tesař.

V Chrástu zemřel po srážce s vlakem řidič osobního vozidla (4. června 2018)

4. června 2018

Autor: