Orlická přehrada zvládne po úpravách za 1,5 miliardy i extrémní povodně

  8:58
Povodí Vltavy chystá na Orlické přehradě modernizaci přelivového systému, který hrázi pomáhá přežívat povodně. Nově by Orlík měl zvládnout až desetitisíciletou vodu a vydržet tak ještě větší příval vody než v roce 2002. Současně firma vylepší i lodní výtah.

Pohled na hráz Orlické přehrady při jarních povodních v roce 2006. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Původní přeliv funguje od počátku 60. let, kdy byla přehrada postavena. Po více než půl století už však neodpovídá dnešním bezpečnostním normám a o výstavbě modernějšího přelivového systému se diskutuje léta.

„Samotná hráz je v perfektním technickém stavu, ale tehdejší přelivy nepočítaly s tak silnými povodněmi, které zažíváme dnes a jsou způsobeny změnou klimatu,“ vysvětlil Hugo Roldán, mluvčí Povodí Vltavy. Upřesnil, že veškeré práce budou stát podle nejnovějších odhadů 1,5 miliardy korun.

Projekt vyšel z podrobných studií zhotovených technickými univerzitami z Česka i Slovenska. Po dokončení stavby by měla hráz splňovat aktuální bezpečnostní parametry vodního díla takové rozlohy, jakou Orlík má.

Současný přeliv společně se dvěma spodními výpustěmi převede za přehradu 3 150 kubíků vody za sekundu. Po modernizaci by měl systém zvládnout až 5 300 kubíků, což odpovídá průtoku desetitisícileté povodně.

„Do samotné stavby hráze nový přeliv nezasáhne. Při pohledu zdola vznikne nalevo od ní, v místě, kde je dnes skála. Bude mít tři otvory opatřené hydraulickými vraty, skrze které bude protékat případná povodňová voda,“ pokračoval mluvčí.

Na otvory naváže železobetonová rampa, která vyústí do řeky pod přehradou. Povodí Vltavy už má stavební povolení a nyní uspořádá konkurz na zhotovitele. Toho by mělo znát ve druhé polovině příštího roku, kdy by také mohly začít stavební práce. Konec stavby je plánován na rok 2024.

Během prací dojde k poklesům hladiny Orlické přehrady, ale jen při některých fázích. Upouštění by se úplně mělo vyhnout letní sezoně.

„Veřejnost jsme připraveni informovat vždy s předstihem,“ ujistil Roldán. Silnice, která vede přes hráz, bude vždy dočasně uzavřena. Kdy a na jak dlouho, zatím není jasné. Upřesněny budou také objížďky. Před měsícem Povodí Vltavy i Státní plavební správa pozvaly obce ležící u přehrady na prezentaci celého záměru. 

„Byli jsme obeznámeni kompletně se vším. Povodí nás informovalo i o snižování hladiny vody, to se nás však nijak nedotkne. A předpokládám, že ani obcí, kde mají kempy, protože k těmto opatřením prý dojde mimo sezonu,“ komentoval starosta Orlíku nad Vltavou Jan Mára.

„Ohrožení sezony v souvislosti se stavbou se nebojíme. Problémy s výškou hladiny může způsobit spíše sucho,“ přidal se Stanislav Stoulil, starosta obce Klučenice, kde funguje kemp Podskalí.

Vodní výtah bude delší

Vodní nádrž Orlík poznala ničivou sílu povodní v roce 2002, kdy se jí prohnala tisíciletá voda. „Hráz to tehdy zvládla. Nebyla poškozena a její stabilita nijak neutrpěla. Přesto povodně způsobily velké škody,“ připomněl Hugo Roldán chvíle, kdy přeliv nestačil a voda tekla jinudy.

„Zasáhla některé elektroinstalace, poškodila vodní elektrárnu a její turbíny. Poničila i železobetonovou prohlubeň, která tlumí energii vody. Těžko říct, zda by současný stav hráze zvládl větší povodeň než tehdy. Nicméně, modernizací chceme tomuto nebezpečí předejít,“ dodal.

Prací na novém přelivu využijí stavaři a rovnou zrekonstruují i lodní výtah, který je na stejné straně. Úpravy na něm budou trvat znatelně kratší dobu a hotový bude nejdéle v roce 2021. Jeho současná nosnost se zvýší z tří a půl na šest a půl tuny. Díky rekonstrukci bude v budoucnu zůstávat v provozu i v suchých obdobích, kdy je hladina nižší. 

„Kolejová dráha bude prodloužena o 12 metrů do délky a tři do hloubky. Renovace začne ve druhé polovině příštího roku a bude stát 60 milionů korun,“ podotkl Roldán.

Autor: