Dělníci vyměňují oblouky železničního mostu, otočí je kolem jeho osy

  12:12,  aktualizováno  9. listopadu 16:23
Dělníci opravují zrezivělý železniční most nad přehradou Hracholusky na Plzeňsku. Operace je unikátní v tom, že výměna starých konstrukcí za nové se provádí současně, a tato metoda se v České republice dosud nepoužila. Oblouky se musejí přetočit kolem osy mostu.

Před několika týdny spojili technici první nový oblouk s původním, teď se musejí oba přetočit o 180 stupňů tak, aby se nový oblouk dostal dolů a starý nahoru.

Jedná se o technologii, která dosud nebyla v České republice použitá.

„Předpokládáme, že se podaří první nový oblouk dostat na určené místo během soboty,“ sdělila Radka Pistoriusová ze Správy železniční dopravní cesty. Dodala, že při každém posunu musejí dělníci zkontrolovat točny, přes které se konstrukce točí.

Celkem technici vymění tři oblouky. Jeden proces trvá dvacet až třicet dní. Práci může zkomplikovat počasí. Pokud by foukal silný vítr nebo se objevila námraza, museli by technici s montáží na čas přestat.

Stará zrezlá část mostu se odveze do šrotu k likvidaci.

Most zvaný Rámusák začal sloužit v roce 1901. Tvoří ho dva pilíře z kamenných kvádrů, jejichž výška včetně základů činí 44 metrů, a nábřežní opěry ze stejného materiálu.

Práce na rekonstrukci mostu odstartovaly už v dubnu a vyjdou na zhruba 110 milionů korun. Nový most nad hladinou řeky Mže bude mít navíc lávku pro pěší a cyklisty.

Milovníci železniční historie se s mostem starým 118 let symbolicky loučili už loni v říjnu,  kdy byl večer nasvícený a jezdil přes něj parní vlak.

Přípravy mostu přes přehradu na výměnu oblouků (17. 10. 2018)

17. října 2018

Autor: