Chystaný obchod mezi dosavadním vlastníkem pozemků, jímž jsou České dráhy, a zájemcem, tedy Ostravskými opravnami a strojírnami, se dosud neuskutečnil.
„V červnu vydala Správa železniční dopravní cesty nové aktualizované stanovisko k prodeji a následně v září i společnost ČD Cargo změnila své původní stanovisko. Vzhledem k těmto skutečnostem bylo upraveno i znění kupní smlouvy,“ vysvětlila průtahy mluvčí Českých drah Monika Bezuchová. Dodala, že v současnosti bude kupní smlouva předložena k podpisu kupujícímu.
O pozemky mají velký zájem Ostravské opravny a strojírny, které se nacházejí v sousedství Přednádraží. Areál chtějí rozšířit, proto už předloni za necelých 600 tisíc korun koupili poničené domy i s pozemky pod nimi. Jenže aby firma mohla domy zbourat, a poté se rozšířit, potřebuje také okolní pozemky. A ty vlastní České dráhy.
Proces zdržela úprava smlouvy
Mluvčí Opraven Karel Ležatka řekl, že se jednání o prodeji pozemků může zdát dlouhé. „Smlouvu však už máme na stole, tak se snad definitivně dohodneme,“ věří Ležatka.
Ten potvrdil, že původní smlouvu firma sice podepsala, ale s přáním, že by byla ráda za vypuštění několika omezení v nakládání s pozemky. „Na to protistrana reagovala souhlasem, takže se smlouva musela upravit. A to nějakou dobu trvá. Když se o něco snažíte tři roky, tak několik měsíců už zvládnete,“ dodal mluvčí.
Jeden strategický pozemek v areálu Přednádraží vlastní také městský obvod Moravská Ostrava a Přívoz. Jeho starostka Petra Bernfeldová už dříve řekla, že obvod považuje pozemek, na kterém stál nyní už zbouraný dům, za zbytný. „Nejdříve se však seznámíme s plány společnosti. Určitě tam podporujeme rozšíření průmyslové výroby, což může přinést i navýšení pracovních příležitostí,“ sdělila starostka.
Podle Ležatky obvod také žádá potvrzení toho, že Opravny jsou vlastníkem všech zbývajících pozemků. „Doklad z katastru zatím předložit nemůžeme, nebude to však už dlouho trvat,“ uvedl Ležatka.
Domy zbourají v příštím roce
Kvůli neukončenému prodeji se také nepodařilo splnit plán, který počítal s demolicí domů ještě letos. „V příštím roce však domy zbouráme určitě. Oblast revitalizujeme a na řadu přijde náš projekt,“ myslí si Ležatka.
Bytové domy pak v lokalitě Přednádraží nahradí haly pro opravy kolejových vozidel, případně i železniční vlečka.
Cihlové domy v Přednádraží byly postaveny už před první světovou válkou, přičemž nejvíce místo vzkvétalo v době, kdy sloužilo jako železničářská kolonie. Nakonec se však z Přednádraží stalo romské ghetto, jehož obyvatelé se v roce 2014 museli kvůli neudržitelným hygienickým podmínkám vystěhovat.
Záběry z června 2016
20. června 2016 |