Pražský dopravní podnik má nového ředitele, je jím Petr Witowski

  11:30,  aktualizováno  16:35
Nově zvolená dozorčí rada pražského Dopravního podniku dnes odvolala generálního ředitele Martina Gillara. Nahradil ho Petr Witowski, který je manažerem se zkušenostmi z bankovního sektoru. Do představenstva rada zvolila také bývalého technického ředitele DPP Jana Šurovského a někdejšího vedoucího odboru investic Filipa Tuláka.

Bankéř a manažer Petr Witowski. V minulosti pracoval na vysokých postech v České spořitelně či bance Creditas. | foto: MAFRA

Změny v největší městské firmě v zemi, která zaměstnává na 11 tisíc lidí, hlásilo nové vedení Prahy dopředu.

Martina Gillar se ředitelem a předsedou představenstva podniku stal v první polovině roku 2016. Do funkce ho dosadilo minulé vedení pod vedením hnutí ANO.

Největším favoritem na jeho místo byl právě Petr Witowski. Bankéř a manažer, jehož manželkou je moderátorka České televize Světlana Witowská, v minulosti pracoval na vysokých postech v České spořitelně či bance Creditas. 

„Dopravní podnik by měl vést Petr Witowski. Dozorčí rada se ale teprve sejde a až pak přijme definitivní rozhodnutí,“ sdělil MF DNES zdroj z magistrátu podrobně obeznámený s aktuální situací.

Martin Gillar, bývalý generální ředitel dopravního podniku

Informaci, že představenstvo povede právě Witowski, dříve neodmítl ani náměstek primátora Pavel Vyhnánek (Praha sobě), který je zároveň novým členem dozorčí rady podniku. „Je jedním z kandidátů. Nikdo nemůže zpochybňovat jeho manažerskou zkušenost i to, že není napojen na žádnou politickou stranu,“ připustil náměstek a dodal, že personální otázky dnes dozorčí rada určitě řešit bude.

Bez zajímavosti přitom není, že právě Vyhnánek si Witowského vyhlédl jako potenciálního příštího šéfa dopravního podniku. Znají se totiž z dob, kdy oba ještě pracovali v České spořitelně. „Když jsme hledali vhodné kandidáty do vedení, tak jsem se dozvěděl, že by byl ochoten o takovém angažmá jednat, což mi později potvrdil,“ vysvětluje Vyhnánek.

Další změny obsazení v městských firmách

  • Rada města včera odvolala původní členy a dosadila nové do pěti dozorčích rad ve svých společnostech. * Jedná se o firmy Operátor ICT, Kolektory Praha, Obecní dům, Pražská vodohospodářská společnost a Pražská plynárenská holding.
  • Například v radě Obecního domu zasedne radní pro kulturu Hana Třeštíková (Praha sobě).
  • Jedno místo v Pražské vodohospodářské společnosti a také v Kolektorech má připadnout zástupcům opoziční ODS a ANO.
  • Radní v pozici valné hromady už nedávno změnili složení dozorčích orgánů také například v dopravním podniku nebo Technické správě komunikací.

Úspěšný bankéř byl žhavým adeptem na tuto funkci i z toho důvodu, že je kandidátem uskupení Praha sobě. Ta má v rámci magistrátní koalice na starosti dopravu, a tedy i hlavní slovo při obsazování míst spadajících do této gesce.

Dopravní ředitel má zůstat

Představenstvo má v současnosti pouze čtyři členy. Dozorčí rada tak kromě personálních výměn zvolí i nového funkcionáře na jedno dosud neobsazené místo. Všem ale vyhazov nehrozí. Zatímco pod Gillarem se židle kývala, dosavadní místopředseda představenstva a zároveň dopravní ředitel Ladislav Urbánek ohrožen není. „Ve své funkci je dlouhodobě a v současnosti je podle mě nenahraditelný. Navíc nechceme destabilizovat dopravní podnik, proto veškeré personální změny musíme dělat s rozvahou,“ tvrdí další člen dozorčí rady a také náměstek primátora Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu/STAN).

Ten zná prostředí v dopravním podniku už dostatečně, neboť byl v dozorčí radě už v minulém volebním období, tehdy ještě jako nominant Trojkoalice (tehdy Zelení, STAN, KDU-ČSL). Stejně tak Hlubuček prosazuje, aby v představenstvu městské firmy setrval i personální ředitel Jiří Špička. Náměstek to zdůvodňuje především tím, že na příští rok připravuje novou kolektivní smlouvu.

V minulých týdnech se také spekulovalo o tom, že by se do nejvyšších pater dopravního podniku mohl vrátit Jan Šurovský, který je v současnosti pouze vedoucím jednotky Historická vozidla ve Vozovně Střešovice. Z představenstva byl totiž odvolán letos v červnu a dva měsíce předtím nečekaně skončil jako technický ředitel. Šurovský se do představenstva nakonec také dostal.

Bez výběrového řízení

Někteří kritici se při nynějším počínání magistrátní koalice pozastavují nad tím, že se od svého nástupu zaštiťuje transparentností, přitom nevypsala na tak zásadní funkci, jakou je generální ředitel dopravního podniku, otevřené výběrové řízení.

Náměstek Vyhnánek se brání tím, že dozorčí rada vybírala z celé řady nezávislých kandidátů. „Výběrové řízení má řadu výhod, ale i nevýhod. Problémem je třeba to, že zkušený manažer, po nichž je na trhu obrovská poptávka, se do něj nepřihlásí. Protože někde pracuje a poškodilo by ho, kdyby se rozkřiklo, že se uchází o místo jinde,“ vysvětluje náměstek pro finance a dodává, že město šlo obvyklou cestou cíleného oslovování manažerů se zkušenostmi.

Dopravní podnik je v majetku hlavního města, které významně přispívá i na jeho chod. Jen pro letošní rok Praha podniku schválila 13,7 miliardy korun jako takzvanou kompenzaci.