Pražan on-line. Koncem září přibude v metru další pokrytí

  9:00
K internetu se v celé podzemce připojíme do konce roku 2021.

Zkusili jsme si - wifi zastávka na Palackého náměstí funguje. | foto: Metro.cz

Mobilní operátoři dál pracují na pokrytí signálem v pražském metru. Na přelomu září a října si zavoláme nebo se k internetu připojíme mezi Muzeem a Nádražím Holešovice a během prvních tří měsíců příštího roku se tak stane na lince B mezi Smíchovským nádražím a Palmovkou a na áčku mezi Dejvickou a Muzeem. Informaci deníku Metro potvrdil Jaromír Beránek, šéf Výboru pro IT a Smart City. Operátoři podle smlouvy s Dopravním podnikem chtějí kompletní metro pokrýt do konce roku 2021.

Praha ale podle Beránka ustupuje od pokrývání wi-fi signálem, přes který se dá připojit k internetu, v tramvajích a na zastávkách. „Internet přes wi-fi bude postupně ukončován. Technické řešení spoléhá na 2G/3G/4G modemy s připojením k veřejným mobilním sítím. Kvalita a rychlost datového přenosu tedy závisí na síle signálu a vytížení sítě v dané lokalitě. Bohužel kvalita služby je špatná. Jak navíc ukazují zkušenosti jiných měst nebo i železničních dopravců, mobilní operátoři nejsou ochotní poskytovat dostatečné datové objemy do veřejně využívaných wi-fi modemů,“ říká pro deník Metro Beránek a odpovídá tak vlastně na dotazy Pražanů, proč je připojení k internetu v tramvajích tak mizerné.

Wi-fi modemy je vybaveno celkem 125 tramvají typu 15T z druhé série se žlutým čelem. Dopravní podnik vyjednal vybavení vozů wi-fi technologií zdarma od dodavatele Škoda Transportation, stejně tak provoz datových SIM karet hradí na základě reklamní smlouvy společnost Rencar a město za službu nic neplatí.

„Naší nejvyšší prioritou je naopak spuštění zobrazování dat o polohách vozů městské hromadné dopravy, aby si cestující mohli vyhledat v mobilní aplikaci vždy to nejrychlejší a nejpohodlnější spojení a nemuseli zbytečně na zastávkách čekat na zpožděný spoj,“ říká Beránek, který má tuto problematiku na starosti. Pohodlné cestování po Praze začne už v příštím roce, kdy aplikace, která umožní naplánovat trasu, by měla být spuštěna.

Zvažuje se i možnost, že by v aplikaci byly informace o aktuálním zaplnění spojů MHD tak, aby se tak cestující mohli rozhodnout, zda pojedou například plnějším metrem, nebo o něco pomalejší, ale prázdnější tramvají, kde si pohodlně sednou.

V oblasti individuální automobilové dopravy město připravuje výstavbu několika rychlodobíjecích stanic pro elektromobily a plug-in hybridy či výstavbu široké sítě pomalých dobíjecích stanic u lamp veřejného osvětlení.

Autor: Marek Peška,deník METRO