Plýtvá dopravní podnik při opravách tramvajových tratí?

Ilustrační foto. Autor: archiv Deníku
vydáno: 12.5.2012, 06:40

Praha - Jsou miliony korun, tekoucí na rekonstrukce tramvajových tratí, vynaloženy účelně a efektivně? Nebo ony čerstvě opravené tratě vykazují až podezřele vysoké množství technických závad?

O to se už delší dobu přou odboráři s pražským dopravním podnikem. Odborové sdružení pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy (OSPEA) před nedávnem upozornilo, že závažný technický problém se v poslední době objevil hned u pěti tramvajových tratí, rekonstruovaných v uplynulých dvou letech.

Po kolejích v Plzeňské, na Výtoni a ve Spořilovské jde prý také o tratě v ulici Generála Šišky a v ulici Milady Horákové. Odboráři připomínají, že technické defekty v konečném důsledku odnášejí cestující sníženou rychlostí tramvají v daných úsecích.

Předseda sdružení OSPEA Vratislav Fiegel konkretizuje. Podle něj byly závady v ulici Milady Horákové a Generála Šišky odhaleny už v druhé polovině dubna. V ulici Generála Šišky se prý v nájezdovém oblouku na tramvajový most zbortila geometrická plocha koleje. A výsledek? Rychlost dočasně snížena na maximálně 20 kilometrů v hodině.

Kolejová konstrukce se dle Fiegla posunula také před křižovatkou ulic Milady Horákové a Badeniho. Tramvaje tudy proto mohly projíždět rychlostí o deset kilometrů v hodině nižší, než je zde běžně povoleno.

Dopravní podnik ale ústy své mluvčí Moniky Lojínové popírá, že by se jednalo a systémovou chybu, či dokonce špatně odvedenou práci. „Všechny tratě pravidelně kontrolujeme a opotřebení či zvolená technická řešení odpovídají standardům," konstatovala mluvčí. Odborníci z dopravního podniku se prý detailně zabývali kvalitou pěti uvedených úseků tramvajových tratí a se závěry OSPEA nesouhlasí.

Výkyvy teplot

„Na některých místech došlo k ovlivnění tratí extrémními výkyvy teplot. Jedna z uvedených tratí nebyla rekonstruována, ale běžně opravována, u další je rychlost omezena kvůli tomu, že ještě není stavebně dokončena," oponovala za dopravní podnik Lojínová.

„Posledním z míst je tramvajová trať v Plzeňské ulici. Zde žádné omezení rychlosti jízdy není a opotřebení kolejnic je v souladu se všemi předpisy a normami," dodala mluvčí.

Ovšem právě trať v Plzeňské ulici vzbuzuje největší rozpory. Zástupci OSPEA totiž varují, že svršek kolejí v úseku Krematorium Motol Motol je opotřebený do té míry, že hrozí dokonce vykolejení tramvají. Sdružení to dokládá údajně nezávislým šetřením, které prý tuto informaci potvrdilo.

Na možné plýtvání odboráři upozorňovali také při dubnovém znovuzahájení prací na opravě trati mezi Výtoní a Palackého náměstím. Bylo to pouhé dva měsíce od oprav téhož úseku, ukončených v únoru. Byly tyto práce naplánovány neuváženě? Proč se odbyly v době, kdy udeřily letošní nejtužší mrazy? Za nízkých teplot se totiž kolejnice smrštily a s přicházejícím oteplením se naopak roztáhly.

„Únorovou opravu byla potřeba dokončit ještě v dubnu. Na konci únorové opravy nebylo možno nastavit správnou upínací teplotu kolejnic," vzkázal dopravní podnik s tím, že právě v únoru se měnily panely i kolejnice, přičemž zdeformovaný asfalt pod panely byl v této době nahrazen štěrkem.

"Zlaté padáky" pro manažery

Spory kolem kvality kolejnic si dosud s odboráři řeší dopravní podnik vesměs interně. Ve čtvrtek znovu rozvířená kauza kolem „zlatých padáků" pro některé odcházející manažery, spjaté s bývalým vedením podniku ale zvedla ze židle i nejmocnějšího muže Prahy primátora Bohuslava Svobodu, když prohlásil tučné odměny za neobhajitelné. On i jeho náměstek pro dopravu Josef Nosek prý naléhavě žádají o okamžitá opatření, která mají pro příště obdobným situacím zamezit.

Stávající generální ředitel podniku Vladimír Lich jim vyhoví a chce prý zajít ještě dál. „Pokud se prokáže, že odměny byly bývalým zaměstnancům vyplaceny neoprávněně, chci najít cestu, jak částky vymáhat zpět," avizoval Lich.

Další náměstek primátora Pavel Richter je přesvědčen, že sedm exzaměstnanců dopravního podniku nárok na výplatu odměn ve výši bezmála devět milionů korun rozhodně nemělo. Nejen vzhledem ke stavu, v jakém se podnik nacházel v době, kdy ho opouštěli. Obává se však, že cesta jak z nich dostat peníze zpět, se nenajde.

Problémové tratě podle OSPEA

- ulice Milady Horákové

Hradčanská Špejchar

- ulice Generála Šišky

Nádraží Modřany Čechova čtvrť

- ulice Plzeňská

Motol Krematorium Motol

- Rašínovo nábřeží

Výtoň Palackého náměstí

- ulice Spořilovská

Teplárna Michle Spořilov

Čtěte také: Manažeři dopravního podniku si vyplatili milionové odměny

Autor: Jakub Krupka - Pražský deník

Sdílet a uložit
 
zpět

Diskuse

Do diskuse nikdo nevložil žádný příspěvek

 

Videa

VIDEO: Mladí dokážou někdy seniory pěkně překvapit!

[1.8.2014]

VIDEO: Mladí dokážou někdy seniory pěkně překvapit!

Vlasta Korec ani poslední den tohoto týden nevynechal vtip. Tentokrát nám přiblížil příběh jednoho seniora, který kouká…
VIDEO: Fanda a jeho banda se loučí s Jiřím Körberem!

[31.7.2014]

VIDEO: Fanda a jeho banda se loučí s Jiřím Körberem!

Programový ředitel Jiří Körber po 10 letech v Rádiu Impuls končí, a tak mu Fanda a jeho česká banda servíruje jeho…