Epopej v Praze obklopily fitness lavice. Posila slovanství, říká galerie

  12:44
V pražském Obecním domě mohou návštěvníci navštívit výstavu historického cyklu Alfonse Muchy o dějinách slovanský národů neboli Slovanskou epopej. Před obrazy jsou však fitness lavičky a a lidé se nad nimi na sociálních sítích podivují. Podle architekta výstavy mají „posílit“ slovanství.

Cvičební lavičky na výstavě Alfonse Muchy a jeho Slovanské epopeje v pražském Obecním domě mají posílit slovanství. | foto: GHMP

Ze Slovanské epopeje od Alfonse Muchy je v Obecním domě umístěno jedenáct z jeho dvaceti děl. Zbylých devět by se totiž do prostor domu nevešlo, ty tak byly alespoň vystaveny na výstavišti v Brně.

Před obrazy jsou také netradiční lavičky, nad kterými se podivují i lidé na sociálních sítích. Jedná se o lavice do posiloven.

Čtenář iDNES.cz vyfotil lavičku na cvičení na výstavě Slovanské epopeje v Obecním domě (9.1.2018)

Čtenář iDNES.cz vyfotil lavičku na cvičení na výstavě Slovanské epopeje v Obecním domě (9.1.2018)

„To fitko mě spíš pobavilo, než naštvalo. Byl jsem ale zklamaný z toho, že nenapsali, že to vlastně je jen část Slovanské epopeje,“ řekl iDNES.cz jeden z návštěvníků výstavy, který na Facebook zveřejnil i fotku.

Podle architekta výstavy Jakuba Berdycha Karpelise jsou lavičky záměrem. „V této pohnuté a zvláštní době bereme epopej jako jakousil posilovnu slovanství,“ řekl pro Českou televizi architekt.

Výstava v Obecním domě končí v neděli 20. ledna a návštěvníci sice neuvidí  celý cyklus, zato si mohou plátna podle galerie netradičně prohlédnout ze všech stran.

„Pro specifické podmínky výstavních sálů Obecního domu jsme zvolili technicistní prostorové řešení, jež umožňuje plátna vnímat z obou stran. Odhalí způsob uchycení pláten a diváci se mohou bezprostředně seznámit s kvalitou provedení díla,“ řekla ředitelka Galerie hlavního města Prahy (GHMP) Magdalena Juříková.

Na zadní straně jsou také vidět přímo Muchovy zápisky přímo na plátno, které si tam v průběhu malby či po ní zapisoval. „Necháváme plátna veřejně přístupná i z rubové strany, kde je formát ve své monumentalitě čistý, bez detailu nebo naopak s poznámkou, výpočtem a případně skicou, kterou si Mucha udělal v průběhu prací,“ dodal Berdych Karpelis.

Autor: