Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lítačka má další využití, děti s ní budou chodit do školy i na obědy

  18:06
Město slibovalo, že Lítačka nebude jen nosičem jízdného v hromadné dopravě, ale nabídne další služby. V pondělí představila primátorka Adriana Krnáčová první z nich. Nebude však pro všechny, život má zjednodušit především dětem. Žáci do 15 let přitom kartu pro cestování MHD nepotřebují.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová představila novou kartu pro cestování pražskou MHD. (23. února 2016) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Projekt, do kterého se do konce letošního roku v pilotním provozu zapojí celkem osm pražských základních škol, umožní žákům používat Lítačku pro vstup do areálu školy, vydávání obědů, otevírání skříněk nebo třeba ke kopírování. 

„Dává nám smysl využít dostupnosti moderních technologií a nabídnout školám možnost spojit kartu MHD s dalšími funkcemi. Záležet pak už bude jen na jednotlivých školách, jaké všechny služby si vyberou,“ vysvětluje generální ředitel městské společnosti Operátor ICT Michal Fišer.

Nabízí se však otázka, jestli žákům spojení školní karty a Lítačky skutečně pomůže. Děti do patnácti let totiž za jízdné v městské hromadné dopravě neplatí, tudíž ani Lítačku mít nemusejí. 

S tím ale Fišer nesouhlasí. Podle něj školáci musí při kontrole v MHD prokázat svoji totožnost a věk. A karta Lítačka slouží jako jeden z takových dokladů. Navíc ji hlavní město dětem dá zdarma a předpokládá, že si žáci s velkou pravděpodobností tuto kartu stejně jednou pořídí.

Rodiče mohou odmítnout

Náklady pilotního provozu vyjdou u každé z osmi škol na 125 tisíc korun. Některé z nich dosud žádné podobné opatření nezavedly a nyní využijí bezplatné nabídky magistrátu, jiné už vlastní karty mají a rozšíří jen jejich využití.

„Naše stávající karta už má různé funkce. Kdo bude chtít přidat i Lítačku, má možnost mít všechno nově na jednom místě,“ říká ředitelka Fakultní základní školy Otokara Chlupa v Praze 13 Blanka Janovská, jejíž škola se připojí jako vůbec první. 

Fotogalerie

Sama ale upozorňuje, že záměr může narazit na jeden problém. Do žádosti, která půjde na magistrát, musí rodiče vyplnit datum narození dítěte, a na to jsou někteří z nich citliví. Podle Janovské tak zatím není jasné, kolik bude zájemců.

Celý proces vydávání by však měl být poměrně jednoduchý. Každý formulář nebude muset být podáván zvlášť, nýbrž škola je vyplněné hromadně pošle a následně bezplatně dostane určený počet Lítaček. Systém by měl být také lépe zabezpečený než karty nebo čipy, které školy používají v současnosti.

Příští rok do dalších škol

Pokud se novinka osvědčí, může se v příštím roce rozšířit i do dalších školských zařízení. Magistrát ovšem ani do budoucna nepočítá s plošným zaváděním, záležet bude vždy na zájmu každé školy. Podle informací společnosti Operátor ICT se už však hlásí další zájemci. Později by se měly zapojit i střední a vysoké školy.

Jako další využití Lítačky i pro širokou veřejnost zvažuje magistrát přidání slevy na vstupném do zoo či botanické zahrady. Vedení města v minulosti mluvilo také o jiných funkcích, podle pondělního vyjádření primátorky už však k dalšímu rozšiřování nedojde. „Tím to končí. Má jít v první řadě o cestovní doklad,“ potvrdila primátorka Krnáčová z hnutí ANO.

Ještě jedna novinka se přece jen bude Lítačky v příštím roce týkat. Cestující budou moci za jízdné platit on-line nebo aplikací v mobilním telefonu. Jízdenky bude také možné nahrát na platební karty.

Za rok čtvrt milionu uživatelů

Tento měsíc uplynul přesně rok od zahájení ostrého provozu Lítačky. K tomu si město nechalo zpracovat data, která ukazují, že měsíční fungování vychází zhruba na 3,2 milionu korun, což podle primátorky Krnáčové vychází na 45 procent nákladů, které za stejné období pravidelně spolykala předchozí karta Opencard. 

Od začátku listopadu loňského roku město vydalo už přes 257 tisíc Lítaček, z toho 144 tisíc si jich lidé vyzvedli expresně, 101 tisíc jich bylo objednáno pomocí webového portálu a 12 tisíc na papírovou žádost. „Jsem ráda, že provoz funguje bez jakýchkoli problémů a zejména, že se jedná o náš software,“ naráží Adriana Krnáčová na Opencard, která Prahu vyšla celkem na 1,7 miliardy korun.