Praha se zbaví žalob na metro D, s vlastníky pozemků se dohodne

  10:06
Hlavní překážka bránící začít budovat první etapu linky metra D mezi Pankrácem a Novými Dvory už brzy odpadne. Rada města schválila iniciální dohodu s vlastníky pozemků v okolí budoucí stanice metra Nádraží Krč. Ti zároveň stáhnout žaloby proti stavbě. Průzkum trasy může začít do poloviny roku.

Finální vizualizace exteriéru stanice metra Nádraží Krč na trase D (9/2014). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

Až dosud byla jednání se soukromými majiteli pozemků zdlouhavá a někdy i neúspěšná. Nová dohoda umožní dopravnímu podniku budovat tunely a současným majitelům zastavět lukrativní parcely nad stanicí.

„Jedná se o zásadní pokrok, protože umožňuje urychlit výstavbu první části linky metra. Rozhodli jsme se jít cestou konsenzu, aby byl výsledek oboustranně výhodný,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).

Na společné ujednání následně naváže podpis nájemní smlouvy na využití pozemků. Bude mít omezenou platnost na deset let, neboť je Praha potřebuje pouze při výstavbě.

„Počítám, že v následujících dvou měsících ji uzavřeme,“ předpokládá Scheinherr. Oproti jiným případům tedy metropole tyto pozemky přímo vykupovat nebude.

Půjde o důležitý moment i v tom smyslu, že současně s tím majitelé pozemků stáhnou svoji žalobu na zrušení územního rozhodnutí vydaného právě pro trasu metra D.

Žalobu v této věci už dříve podali na hlavní město také majitelé obchodního centra Arkády Pankrác. Také oni ji po vyjednávání s městem nakonec minulý čtvrtek stáhli. Soudní spory by stavbu podzemní dráhy blokovaly a dále oddalovaly.

Byty, kanceláře i hotely

Žaloby majitelé podali už před pěti lety. Vadilo jim, že nemohou volně nakládat a zhodnocovat své pozemky, které podle platného územního plánu leží v trase metra.

Nyní budou mít příslib města, že jim následně umožní výstavbu jejich vlastních developerských projektů v nadzemní části. Konkrétně v okolí stanice Nádraží Krč mezi Jižní spojkou a ulicí V Podzámčí a podél železniční tratě by měly vzniknout obytné domy a administrativní budovy. V západní části území chtějí vlastníci dokonce vybudovat hotely.

„Centrální část by měl tvořit park s vodními prvky, aby cestující vystupovali z metra do příjemného prostředí. Pro řidiče počítáme také s vybudováním záchytných parkovišť P+R,“ doplňuje náměstek pro dopravu.

Obdobnou dohodu jako v případě plánované stanice Nádraží Krč uzavřel magistrát se stejnými vlastníky i v případě stanice Nemocnice Krč.

Tato ujednání jsou vůbec poslední, která ještě bránila výstavbě první etapy z Pankráce do Nových Dvorů, kde vznikne celkem pět stanic. S novou nájemní smlouvou bude do poloviny letošního roku konečně moci začít geologický průzkum trasy.

„Nepůjde jen o díru v zemi, která se následně zasype. Bude se už reálně jednat o zahájení stavby metra,“ tvrdí primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Dojde i na vyvlastňování

Naopak pro navazující druhý úsek, který čítá nové stanice Libuš, Písnice a Depo Písnice, stále chybí vypořádat velké množství pozemků. V tomto případě magistrát předpokládá, že bude muset přikročit ke krajnímu řešení, kterým je vyvlastnění. To ale nebude jednoduchý a především rychlý proces.

I proto se jeví jako nejpravděpodobnější řešení, že nejprve bude samostatně zprovozněna část do Nových Dvorů. Podle současného harmonogramu by k tomu mělo dojít v roce 2027.

Navazující část do Depa Písnice se má podle slibů města cestujícím otevřít o dva roky později. Nutno však podotknout, že se termíny v minulosti už několikrát posouvaly. Rozpočet celého obřího projektu má vyjít na více než 50 miliard korun.

V budoucnu by navíc měla linka zamířit i opačným směrem: z přestupní stanice Pankrác přes náměstí Bratří Synků až na náměstí Míru, kde budou mít cestující možnost přesednout na trasu A.

Kvůli pomalému výkupu pozemků plánovalo minulé vedení města kolem tehdejší primátorky Adriany Krnáčové (ANO), že se dopravní podnik spojí se soukromým investorem. Ten měl mít účinnější páky na to se k pozemkům dostat.

Ve výběrovém řízení nakonec uspěla investiční skupina Penta, z finální dohody loni nakonec sešlo. Spolupráci se soukromými investory nezavrhuje ani současná koalice, za původních podmínek ale v záměru už pokračovat nechce.

Podívejte se, jak by mohla vypadat trasa metra D:

20. září 2011