Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

  14:00
Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali pokutu za černou jízdu. Takto si lidé stěžují na facebookových stránkách Lítačky a Pražské integrované dopravy. Problémy začaly před více než čtrnácti dny, kdy odstartoval prodej Lítaček i v e-shopu.

(ilustrační snímek) | foto: Magistrát hlavního města Prahy, Jakub Heller,  MF DNES

I po více než dvou týdnech od zavedení novinky mají někteří cestující těžkosti s načítáním kuponů při odbavování. Podle provozovatele ale systém funguje a vyskytují se pouze drobné problémy (více o novinkách čtěte v článku Opencard i validátory skončí. Lítačka bude i virtuální).

„Uvítal bych, kdyby na problémy skutečně někdo reagoval a snažil se je řešit. Už skoro čtrnáct dní se musím ve vlacích a autobusech prokazovat kromě karty ještě účtenkou, protože karta má nějaké nespecifikované problémy, a otravuje mě to,“ stěžoval si jeden z nespokojených cestujících.

Podobnou zkušenost měla i Jana Nováková. Kupon, který si zakoupila přes e-shop, se jí na kartu nenačetl a neukázal se u řidiče v autobuse ani u revizora. Protože nemohla prokázat, že si kupon skutečně koupila, dostala pokutu.

Nově v Praze Lítačku provozuje operátor ICT. Podle něj jsou přístroje v autobusech a u revizorů zastaralé a nejsou nově zkalibrované, neumí tak nové kupony načíst.

„U několika cestujících docházelo k problému se zobrazením zakoupených dlouhodobých časových kuponů na vybraných odbavovacích zařízeních. Problém byl způsoben přenosem nekvalitních dat ze starého systému napojeného na Opencard do odbavovacích zařízení v novém systému,“ popsal mluvčí ICT Vladimír Antonín Bláha.

Podle něj je případů, kdy se kupony nenačetly, několik stovek. „To je vzhledem k rozsáhlosti regionálního dopravního systému Pražské integrované dopravy (PID) Lítačka relativně malé číslo. V případě, že je našim technickým expertům ohlášena nějaká mimořádnost, řeší je bezodkladně,“ dodal Bláha.

Když se kupon nenačte

  • Platnost kuponu po zakoupení si cestující ověří po zaregistrování na webových stránkách www.pidlitacka.cz nebo na výdejních místech kuponů přímo u obsluhy.
  • Pokud se cestujícímu kupon u revizora v MHD nebo u průvodčího ve vlaku při kontrole nenačte, i když by měl, může cestující pracovníka požádat, aby pomocí kontrolního zařízení poslal online dotaz do databáze, kde se kupon vyhledá a systém odešle informaci o kuponu do kontrolního zařízení.

Podle mluvčího Regionální organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID) Filipa Drápala karta teď slouží jako nosič, ke kterému jsou přiřazeny seznamy platných kuponů. Přenos dat a aktualizace celého systému je ale náročná, proto se vyskytují problémy.

Přes e-shop si novou Lítačku koupilo téměř 200 tisíc cestujících. Potíže ale nemusejí mít všichni. „S naprostou většinou nahraných kuponů problém není. Nicméně může stále docházet k tomu, že část informací o platných kuponech se ne vždy správně přenese do všech odbavovacích zařízení a počítačů revizorů nebo průvodčích, proto může pak nastat problém při kontrole,“ uvedl mluvčí Drápal.

Podle něj problém mohl souviset i s tím, že si lidé nahráli kupon na platební kartu nebo na IN kartu Českých drah a čtečky kupon načíst nedokázaly.

„Může se to stát ale i náhodně lidem, kteří mají normálně kartu Lítačky i se starým kuponem a v posledních čtrnácti dnech si nový nekupovali,“ dodal Drápal.

Na bezkontaktní platební kartu si nechalo kupon nahrát téměř sedm tisíc cestujících, na IN kartu Českých drah téměř dva tisíce.

Kromě problémů s načítáním cestující řešili i samotné objednávky Lítačky přes e-shop. Při registraci na webových stránkách jim nepřišel aktivační odkaz, nyní si ho mohou nechat zaslat znovu.

K mání je i Lítačka se speciálním designem, dojem ale kazí problémy s načítáním kuponů

Pokud se cestujícímu stane, že revizoři nebo průvodčí nemůžou kupon načíst, lze platnost průkazu ověřit buď daňovým dokladem, nebo takzvaným online dotazem, který podá kontrolující osoba a přes který může zjistit, jestli je karta opravdu platná, nebo ne.

Zaměstnanci jsou ve zkušebním období Lítačky podle Drápala instruováni, aby byli k cestujícím s nefunkčním kuponem shovívaví. Pokud přesto po cestujících chtějí, aby si jízdenku navíc koupili, cestující mají možnost si ji po zakoupení nechat proplatit provozovatelem Lítačky, operátorem ICT.

Žádost musejí cestující poslat e-mailem na info@pidlitacka.cz, kde uvedou místo, datum a čas, kdy se situace odehrála, pak číslo nefunkční karty, oskenovanou jízdenku, kontaktní e-mail a číslo účtu. Operátor ICT pak cestujícímu na uvedený účet zpětně pošle peníze za jízdenku navíc, kterou si byl nucen zakoupit i přesto, že měl nový kupon zakoupený.

Autoři: