Dolínek: Provizorium za „Libeňák“ bude za dva roky a stovky milionů

  12:26,  aktualizováno  13:10
Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) na tiskové konferenci představil několik návrhů, jak nahradit Libeňský most, až začne jeho oprava. Stavba je již delší dobu v havarijním stavu a je zde omezena doprava.

Dolínek představil několik variant, jak by mohla vypadat oprava mostu a řešení náhradní dopravy. Podle něj bylo několik kritérií, která se při návrzích řešila - aby se minimálně přerušila doprava na mostě i pod ním, aby návrhy počítaly s povodněmi, nebo nebo aby náhradní dočasný most nenarušil opravu Libeňského mostu.

„Co nebylo dáno jako kritérium, je to, že by se muselo počítat s tím, aby mělo město všechny potřebné pozemky. Je potřebné vyřešit případné majetkové vztahy k dotčeným majitelům pozemků,“ řekl Dolínek.

Mezi několika variantami je podle Petra Dolínka nejvhodnější ta, která počítá s nízkým mostem proti proudu, který by byl pro auta, pěší a cyklisty, avšak ne pro tramvaje. 

„Výhodou je zajištění komfortního propojení břehů pro automobily i pěší. V případě aplikace tohoto řešení by byly přestupní body mezi autobusy a tramvajemi,“ vysvětlil Dolínek s tím, že most by musel vznikat ruku v ruce se samotnou přípravou opravy Libeňského mostu.

Animace k variantám řešení vytvořená Technickou správou komunikací na základě podkladů Kloknerova ústavu ČVUT a Technické rady:

Nevýhodou takového mostu by však byla jeho nízká poloha, tedy omezený průtok vody při povodních. Podle Dolínka však nejsou v Praze povodně tak časté, aby to na rozhodnutí mělo vliv. Takové řešení by stálo zhruba 140 milionů korun.

Další variantou je provizorní most na protivodní straně, který se napojí na Štorchovu ulici a Palmovku. 

„V tomto návrhu by bylo dopravní propojení pro tramvaje funkční. Jednu fázi stavby či opravy tam bude výpadek tramvajové dopravy, ale ne po většinovou dobu,“ řekl Dolínek s tím, že náklady na takový most by byly zhruba 357 milionů korun.

Varianty řešení provizoria Libeňského mostu

Odkaz vede na studii, kterou Petr Dolínek představil. Samotný dokument je jako PDF soubor uložen na magistrátním účtu Google Drive. 

Následně navrhl provizorní most, který by měl oddělenou konstrukci pro tramvajovou a automobilovou dopravu. 

„Udělaly by se vedle sebe dva mosty,“ řekl Petr Dolínek. Doprava by tak nebyla omezená doprava vůbec. Náklady by se vyšplhaly na 348 milionů.

Dolínek dále dodal, že všechny potřebné materiály k těmto návrhům, dále zprávu Kloknerova ústavu, posudky a další dokumentaci dostanou všichni zastupitelé, aby se mohli na základě těchto informací rozhodnout. Samotná příprava před zahájením stavby provizorního mostu má trvat 20 až 24 měsíců.

Petr Dolínek komentoval i návrh Petra Stuchlíka (ANO), který před volbami navrhl, aby se postavil nový Libeňský most a nad ním by byly byty. 

Libeňský most mezi politiky i veřejností vzbuzuje velké vášně. Někteří jsou pro jeho zbourání, jiní jej chtějí opravit. 

O situaci kolem mostu jednaly ve středu i strany, které chtějí v hlavním městě utvořit novou koalici, tedy Piráti, Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu. Na několikahodinovém jednání se shodly, že chtějí Libeňský most rekonstruovat.

Osud stavby již v minulosti řešilo ministerstvo kultury, které ji dvakrát neprohlásilo za památku. Libeňský most je v provozu od roku 1928 a od té doby nebyl ani jednou opraven.

Možné umístění čtyř variant provizorního mostu (11.10.2018)

Autor: